Home Top Ad

InfoRakyatKini

PAS BUAT PROTES BESAR-BESARAN JIKA BEAUTIFUL XINJIANG DITERUSKAN DI NEGERI LAIN!

.
'PAS BUAT PROTES BESAR-BESARAN JIKA BEAUTIFUL XINJIANG DITERUSKAN DI NEGERI LAIN'

Sekumpulan 70 orang mewakili beberapa NGO menyertai protes senyap di hadapan pintu masuk Bangi Avenue Convention Centre (BACC) bagi membantah penganjuran persembahan kebudayaan 'Beautiful Xinjiang' yang dijadual diadakan di lokasi berkenaan malam ini.

Menyifatkan program 'Beautiful Xinjiang' sebagai “propaganda” kerajaan China, peserta himpunan hadir sebagai tanda solidariti dengan Muslim Uighur di Xinjiang, China.

Kata Ketua Pemuda PAS Bangi, Nazir Helmi, pihaknya telah menghantar memorandum kepada Pejabat Menteri Besar Selangor, Pejabat Anggota Parlimen Bangi, dan Pejabat Adun Sungai Ramal, bagi membantah penganjuran persembahan kebudayaan berkenaan.

Bagaimanapun, kata Nazir, mereka belum mendapat maklum balas daripada pihak terbabit.

Nazir memberi amaran bahawa sekiranya program seumpamanya diteruskan ke negeri-negeri lain, PAS akan melakukan protes besar-besaran “dalam masa terdekat”.

“Kami tak teragak, sekiranya ada program seumpamanya yang diadakan secara jelajah, di peringkat negeri-negeri, kita tak teragak-agak akan membuat demonstrasi besar-besaran dalam masa terdekat di hadapan kedutaan besar China [...].

“[...] Saya harap kerajaan tolong beri respons menyatakan pendirian supaya rakyat di Malaysia jelas tentang kekejaman yang berlaku ini (terhadap masyarakat Uighur) tak dipersetujui oleh pihak kerajaan, walaupun kita menjaga hubungan dengan republik China [...]


“Kalau itu tak berlaku, maka kita tak teragak-agak, [...] kita jemput semua untuk hadir dalam perhimpunan tersebut. Inilah ketegasan daripada PAS,” katanya kepada pemberita dalam sidang media perhimpunan itu.

Persembahan kebudayaan 'Beautiful Xinjiang' sebelum ini dipercayai telah diadakan di Kuantan, Pahang pada 19 Disember lalu.

Poster hebahan program berkenaan yang disebarkan di laman Facebook 'Kuantan' menyatakan ia merupakan anjuran Kedutaan China di Malaysia dengan kerjasama Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA) dan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC).

Acara kebudayaan seumpama itu juga didapati telah dianjurkan sejak dulu, dengan turut melibatkan negara-negara serantau lain seperti Indonesia dan Brunei.

Sementara itu, protes hari ini bermula berasingan dengan kumpulan PAS dan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) berkumpul di tempat berbeza.

PAS berkumpul di lampu isyarat simpang empat dekat Avenue Garden Hotel Bangi, kira-kira pukul 5.45 petang manakala Abim di pintu masuk BACC.

Terdahulu, peserta himpunan meminta pengguna jalan raya membunyikan hon sebagai tanda sokongan terhadap kaum Uighur, yang seterusnya mendapat sambutan pemandu kereta, lori dan motosikal yang melalui jalan terbabit.


Kira-kira jam 6.24 petang, barulah kumpulan PAS bergerak menyertai kumpulan Abim di BACC tidak jauh dari situ, bersama-sama NGO lain seperti Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dan Global Peace Mission (GPM) Malaysia.

Turut hadir, Presiden PKPIM, Ahmad Farhan Rosli dan pendakwah terkenal, Firdaus Wong Wai Hung.

Kegusaran disuarakan Nazir turut dikongsi Naib Presiden Abim, Ahmad Fahmi Mohd Samsudin, yang mendakwa program seumpanya bukanlah yang pertama kali diadakan.

Ahmad Fahmi berkata pihaknya yakin program itu akan diluaskan di seluruh negeri.

“Kita katakan, ini satu lagi cara dan kaedah China untuk memberikan naratif yang berbeza dalam isu ini,” katanya.

Protes berakhir kira-kira jam 7.15 petang. Sekumpulan polis turut berada di kawasan berkenaan. Berdasarkan pemerhatian Malaysiakini, sehingga protes itu bersurai, program di dewan belum bermula.

Bagaimanapun, sekitar pukul 9 malam tadi, program sudah bermula.

Pakar-pakar Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan aktivis berkata sekurang-kurangnya 1 juta Uighur dan kumpulan minoriti beragama Islam lain ditahan di "kem-kem" di Xinjiang sejak 2017.

Beijing menafikan sebarang penganiayaan terhadap Uighur dan minoriti lain di Xinjiang, mengatakan ia hanya menyediakan “latihan vokasional” untuk membasmi militan dan mengajar kemahiran baru.
.
Sumber: https://m.malaysiakini.com/news/504497
PAS BUAT PROTES BESAR-BESARAN JIKA BEAUTIFUL XINJIANG DITERUSKAN DI NEGERI LAIN! PAS BUAT PROTES BESAR-BESARAN JIKA BEAUTIFUL XINJIANG DITERUSKAN DI NEGERI LAIN! Reviewed by admin on 9:48 PM Rating: 5

1 comment

Random Posts

3/random/post-list