Idea Dr Mahathir Tubuh MAGERAN Bencana Kepada Negara
Anggota MAGERAN 1969 (kiri) dan Dr Mahathir yang mencadangkan MAGERAN 2021 untuk 'menyelesaikan' masalah negara hari ini.
KUALA LUMPUR: Pakar perundangan negara bersetuju bahawa penubuhan Majlis Gerakan Negara (MAGERA ) seperti yang dicadangkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad hanya menimbulkan lebih banyak masalah baharu berbanding menyelesaikan masalah yang dihadapi negara ketika ini.
Pandangan itu disuarakan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad dan pensyarah undang-undang, Prof. Datuk Dr. Shamrahayu A. Aziz dalam satu catatan bersama dengan menyifatkan MAGERAN tidak boleh ditubuhkan dengan begitu sahaja oleh Yang di-Pertuan Agong, sebaliknya perlu melalui beberapa proses terlebih dahulu.
“Persoalan yang timbul ialah, apakah punca kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk menubuhkan Mageran? Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 tidak menyebut mengenai penubuhan Mageran.
“Justeru, kami berpendapat, untuk menubuhkan MAGERAN, Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 perlulah ditamatkan dan digantikan dengan peruntukan yang baharu kerana ordinan tidak menyatakan penubuhan Majlis seumpama itu. Atau, sebagai pilihan, ordinan ini perlulah dipinda,” katanya.
Malah, MAGERAN yang dicadangkan bekas perdana menteri itu adalah berbeza dengan penubuhan MAGERAN pada tahun 1969.
“MAGERAN pada 1969 berfungsi seumpama menggantikan Kerajaan. Proklamasi Darurat 2021 dan Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 tidak menggantikan kerajaan yang sedia ada,” katanya.
Abdul Hamid dan Shamrahayu turut menjelaskan bahawa MAGERAN berbeza dengan Proklamasi Darurat 1969, seksyen 14(1)(b) Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 memperuntukkan bahawa Parlimen hendaklah dipanggil, diprorog dan dibubarkan pada suatu tarikh sebagaimana yang difikirkan sesuai oleh Yang di-Pertuan Agong.
“Tugas-tugas khas yang diberikannya adalah luas, bukanlah sekadar mengurangkan serangan wabak Covid-19. Di mana letaknya sempadan bidang kuasa Kerajaan dan bidang kuasa Mageran?” soalnya.
Malah timbul persoalan bagaimana MAGERAN akan meperoleh dana untuk melaksanakan tugas-tugasnya.
“Katakanlah, kerajaan menuruti nasihat Peguam Negara bahawa penubuhan MAGERAN itu tidak sah, dan oleh itu, adalah salah bagi kerajaan memberi dana untuk membiayai aktiviti MAGERAN, oleh itu, kerajaan enggan memberi dana kepada Mageran, bagaimana Mageran akan berfungsi?
“Dikatakan, MAGERAN tidak akan diletakkan di bawah kerajaan, sebaliknya melaporkan terus kepada Yang di-Pertuan Agong. Apa akan dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong selepas menerima laporan atau keputusan Mageran? Jika dana diperlukan, masalah yang disebut sebelum ini mungkin timbul,” katanya.
Kedua-duanya juga tidak menolak kemungkinan bahawa MAGERAN akan meletakkan semua kuasa eksekutif yang dijalankan oleh Perdana Menteri, Kabinet dan Menteri-Menteri, kepada Yang di-Pertuan Agong.
“Memandangkan di bawah Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021, kerajaan, Kabinet dan menteri masih berfungsi, ia boleh menimbulkan persoalan bahawa akan wujud dua “kerajaan” pada masa yang sama.
“Tidakkah ia akan bercanggah dengan konsep Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen yang berjalan seiring dan pada masa sama meletakkan bidang tugas masing-masing antara keduanya?” katanya.
Abdul Hamid dan Shamrahayu bersependapat bahawa tiada keperluan untuk MAGERAN ditubuhkan hanya kerana mahukan Parlimen kembali bersidang.
Ujar mereka ia boleh dilakukan di bawah Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021. Yang di-Pertuan Agong boleh memanggil Parlimen untuk bersidang (Seksyen 14 (1)(b) Ordinan Darurat) dan laporan mengenai COVID-19 yang disediakan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) boleh dibentangkan di Parlimen,” katanya.
Mereka juga meragui mengenai ketelusan MAGERAN jika ia ditubuhkan kerana ahli-ahli majlis mungkin orang yang sama dilantik dari kerajaan sedia ada, sedangkan orang-orang yang layak boleh dicadangkan untuk menganggotai mana-mana task force di bawah MKN.
“Antara ahli-ahli yang dicadangkan termasuklah beberapa tokoh politik yang tidak bertindak mewakili parti. Persoalannya, siapakah mereka? Akhirnya, kita hanya menggantikan tokoh politik kerajaan (Perdana Menteri) dengan tokoh politik lain, mungkin, wakil pembangkang.
“Dikatakan tidak ada politik dalam MAGERAN. Jika ada tokoh politik, baik dari pihak kerajaan atau pembangkang, tidak dapat tidak pertimbangan politik akan diambil kira. Bagaimana hendak menghalangnya, apatah lagi sekiranya jawatankuasa (baik apa pun namanya) itu dipengerusikan oleh seorang ahli politik? Kami berpendapat cadangan tersebut akan mencelarukan lagi keadaan,” katanya.
Justeru, mereka mendapati tidak ada keperluan untuk menubuhkan satu lagi agensi seperti MAGERAN.
No comments