Home Top Ad

InfoRakyatKini

Madani tema tepat Kerajaan Perpaduan


KUALA LUMPUR
: Kerajaan Perpaduan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanggungjawab melahirkan dan membina insan yang hidup penuh rukun damai dalam masyarakat madani yang bertamadun.

Ahli Majlis Ulama UMNO, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Raza berkata, hasrat itu mampu dicapai dengan menjadikan keadilan sebagai asas bagi memberikan hak yang wajar dinikmati oleh setiap individu rakyat.


"Dalam konteks semasa, Kerajaan Perpaduan pada hari ini bertanggungjawab melahirkan insan madani. Islam datang mengatur kehidupan bermasyarakat insan seperti itu. 


"Islam mengajar konsep persaudaraan kemanusiaan bagi mengikat manusia bekerjasama dalam melunaskan keperluan hidup. Islam turut menekankan konsep persaudaraan keimanan bagi mengukuhkan lagi hubungan bermasyarakat dengan matlamat cintakan akhirat. Inilah juga konsep perpaduan rakyat yang didambakan dalam sebuah negara," katanya di sini.


 

Khairuddin berkata, konsep madani menggambarkan bagaimana seorang manusia secara fitrahnya hidup bermasyarakat dalam sebuah kampung atau kota kerana mereka saling memerlukan dalam memenuhi keperluan kehidupan.


Justeru, katanya lagi, menggambarkan kerjasama dalam sebuah masyarakat yang berkasih sayang dan saling berpadu. 


"Ia sangat sesuai menjadi tema Kerajaan Perpaduan," tegasnya.


Dalam pada itu, beliau berkata, Ibnu Khaldun yang hidup pada abad kelapan hijrah (732-807 H/1332-1406 M) bukanlah sarjana Islam yang pertama memperkenalkan istilah madani.


"Ia disebut dan dihuraikan lebih awal oleh Sarjana Islam sebelum beliau iaitu al-Raghib al-Asfahani (343-502 H/954-1108 M), Ibnu al-Arabi (468-543 H/1148-1076 M), al-Fakhr al-Razi (544-604 H/1150-1210 M), Ibnu Taymiyah (661-728 H/1263-1328 M dan Ibnu al-Qayyim (691-751 H/1292-1350 M)," katanya.


Pada 18 Januari lalu, Anwar menyampaikan amanat bertemakan ‘Membangun Malaysia Madani’ di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) sebagai ikhtiar untuk memetakan strategi bagi mentadbir negara dengan berkesan dirangkul peradaban yang dicitakan.

Madani tema tepat Kerajaan Perpaduan  Madani tema tepat Kerajaan Perpaduan Reviewed by admin on 5:13 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list