Home Top Ad

InfoRakyatKini

Anwar penipu - Shahidan

KUALA LUMPUR: Angan-angan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri akhirnya berkecai dengan undian belah bahagi yang menyaksikan 105 menyokong dan 95 lagi menentang.

Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata Anwar terbukti memberikan kenyataan yang tidak benar ketika menghadap Yang di-Pertuan Agong pada Oktober lalu, yang kononnya mendakwa dirinya mempunyai majoriti yang cukup untuk membentuk kerajaan yang baru.

“Saya nak beritahu kepada Port Dickson, hari ini telah tercemar sedikit kenyataan YB bahawa  YB mempunyai bilangan yang cukup untuk menjadi Perdana Menteri.

“Ini menunjukkan bukti bahawa YB tak cukup (bilangan). Ini merupakan pernyataan yang tidak betul kepada Yang di-Pertuan Agong dan rakyat Malaysia.

“Jadi pembangkang pada hari ini kena perbetulkan balik dan mari bersama-sama menyokong bajet supaya rakyat melihat bahawa kita prihatin kepada rakyat,” katanya pada Persidangan Dewan Rakyat hari ini selepas undian belah bahagi di peringkat jawatankuasa Rang Undang-Undang Perbekalan 2021 dijalankan.

Hasil pengundian hari ini menyaksikan bahawa 105 menyokong dan 95 lagi menentang, manakala 20 ahli Parlimen yang lain tidak hadir.

Sebelum itu Ketua Whip PKR, Datuk Johari Abdul mencadangkan undi belah bahagi, selepas tamatnya perbahasan peringkat jawatankuasa bagi peruntukan pengurusan dan pembangunan untuk Jabatan Perdana Menteri, hari ini.

Ahli Parlimen Sungai Petani itu mendapat sokongan sekurang-kurangnya 15 anggota parlimen lain, yang merupakan jumlah minimum bagi membolehkan proses itu dibuat.

Speaker Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun kemudian membenarkan permintaan itu dan menangguhkan sidang selama 20 minit untuk proses undian.

Sesi penggulungan pada hari ini dilakukan oleh lima menteri JPM dimulakan oleh Datuk Dr Maximus Ongkili, Datuk Mohd Redzuan Md Yusof, Datuk Seri Mustapa Mohamad, Datuk Takiyuddin Hasan dan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad.

Menerusi Belanjawan 2021, JPM mendapat peruntukan berjumlah RM11.69 bilion dengan RM4.47 bilion untuk tujuan perbelanjaan mengurus dan RM7.2 bilion bagi perbelanjaan pembangunan.
Anwar penipu - Shahidan Anwar penipu - Shahidan Reviewed by admin on 6:00 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list