Home Top Ad

InfoRakyatKini

'Anwar perengus, sebab itu orang menjauhinya'

KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad yang sebenarnya mencadangkan pembentukan Perikatan Nasional (PN) untuk membolehkan bekas Perdana Menteri itu  terus menyandang jawatannya.


Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, Dr Mahathir telah mendapat sokongan kedua-dua belah pihak menerusi gabungan itu. 


Namun begitu, ‘strategi’ berubah di saat akhir oleh Dr Mahathir yang menyebabkan posisi itu diganti Tan Sri Muhyiddin Yassin.


“Saya rasa kita patut biarkan Muhyiddin tadbir, terutama ketika berlaku wabak. Saya rasa dia telah melakukan tugas yang baik- sangat fokus menguruskan isu berkenaan wabak Covid-19 dan memulihkan ekonomi,” ujarnya.


Menerusi satu wawancara khas dengan portal The Star semalam, Azmin turut berpandangan bahawa semua pihak harus menghormati Dr Mahathir, meskipun Ahli Parlimen Langkawi itu memilih haluan politik berbeza setelah kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH) Februari lalu.


“Saya masih ada rasa hormat, sayang kepada Dr Mahathir. Dia adalah tokoh negarawan kita.


“Saya mungkin tidak setuju dengan langkahnya meletakkan jawatan pada 24 Februari lalu tanpa memberitahu kami terlebih dahulu,” katanya.


Mengulas tentang ‘bos lama’nya, Azmin menyifatkan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai seorang yang perengus menyebabkan ramai yang pernah bekerja dengannya meninggalkannya.


 “Saya telah berkhidmat untuknya selama 30 tahun - secara rasmi 15 tahun ketika dia menjawat jawatan menteri pendidikan, menteri kewangan dan timbalan perdana menteri.


“Saya juga jaga keluarganya ketika dia dalam penjara. Saya ingat setelah keluar, dia menjadi orang lebih baik.


“Malangnya dia menjadi orang yang perengus - bukan hanya kepada saya tetapi seluruh negara.


“Boleh tengok kakitangannya semua sudah tinggalkan dia,” ujar Azmin.


Ahli Parlimen Gombak itu berkata demikian sambil menyorot penglibatannya di dalam politik yang bermula sebagai pembantu Anwar ketika di dalam kerajaan sua
tu ketika dahulu dan gerakan reformasi.


Selain berkata dirinya tidak pernah berhasrat menyertai dunia politik, Azmin menyifatkan nasib menyebelahinya untuk menyandang jawatan menteri besar Selangor selepas PKR memecat Tan Sri Khalid Ibrahim dan seterusnya menjadi menteri kabinet selepas Pakatan Harapan (PH) menang dalam PRU14 yang lalu dan kini bersama Perikatan Nasional (PN).

'Anwar perengus, sebab itu orang menjauhinya' 'Anwar perengus, sebab itu orang menjauhinya' Reviewed by admin on 2:40 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list