Home Top Ad

InfoRakyatKini

HARAPAN, DAP mirip bergerak ke sistem republik

Logo PH ikut Parti Singapura? Apakah hati PH pun mahu jadi Singapura?

.


‘HARAPAN, DAP mirip bergerak ke sistem republik’


ULASAN l Tindakan Lim Guan Eng pada 25 Jun yang menggunakan bahasa Cina dalam siaran media rasmi kementerian kewangan, dilihat sebagai langkah awal kerajaan Pakatan Harapan, khususnya DAP untuk mencabar kewujudan Akta Hasutan 1948.

Dengan adanya desakan kuat dari anggota kerajaan HARAPAN akta itu dihapuskan, Lim dan DAP sengaja mencetuskan provokasi dengan mencabul peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 memperuntukkan agar bahasa Melayu digunakan secara rasmi dalam apa saja urusan pentadbiran negara.

Tetapi tindak-tanduk Lim, yang disifatkan sebagai 'silap kecil', bukanlah sesuatu yang harus dipandang sepi kerana ia adalah tanda-tanda awal DAP ingin menghapuskan hak kaum pribumi dengan menjurus kepada pemerintahan republik.

Secara tidak langsung, ia akan menghapuskan Institusi Raja-Raja Melayu secara perlahan-lahan. Kekuatan mereka di dalam gabungan HARAPAN akan cuba mempengaruhi Tun Dr Mahathir Mohamad agar Perlembagaan dipinda manakala usul menghapuskan undang-undang yang ada, diterima.



Ini termasuklah Akta Hasutan, Akta Anti-Berita Palsu, SOSMA dan POTA. Maka akan wujudlah sistem liberal di Malaysia, di mana segala pembohongan, fitnah dan hasutan dibolehkan tanpa tindakan.

Di dalam masyarakat majmuk di Malaysia, cara seperti ini akan menjadi bom jangka terhadap perpaduan kaum, dan kemungkinan tercetusnya semula insiden 13 Mei 1969 mungkin tidak dapat dielakkan.

Umno memandang serius perkara ini dan menggesa Dr Mahathir dan Kabinetnya memperhalusi tindakan seperti ini bagi memelihara keharmonian negara.

Segala kesalahan 'yang disengajakan' oleh mana-mana anggota Kabinet perlulah diambil tindakan agar ianya tidak berlarutan dan menjadi provokasi terhadap keamanan nasional.

Sebagai perdana menteri, Dr Mahathir perlu bertegas dalam menangani isu-isu sensitif sebegini agar ia tidak lagi berulang pada masa depan.

Isu penggunaan bahasa Cina mungkin sekadar langkah 'test market' pemimpin DAP yang terkenal chauvanis. Tanpa tindakan tegas Perdana Menteri, penggunaan bahasa Cina dalam kenyataan rasmi media dikhuatiri akan turut digunapakai oleh kementerian lain, khususnya yang diterajui pemimpin DAP.

Namun, Dr Mahathir nampaknya lebih cenderung untuk menerima apa saja desakan DAP, khasnya pemansuhan akta-akta yang membolehkan mereka berbuat apa saja demi kelangsungan politik mereka.

Hak istana juga sudah mulai dipersoal, malah ada kenyataan terbuka DAP yang cenderung ingin melihat Institusi Diraja dihapuskan sama sekali. Ini mencetuskan kemarahan orang Melayu dan rasa tidak puas hati pihak istana.



Dengan penyiaran tulisan yang mencuit isu perbelanjaan istana baru-baru ini, sehingga mendorong Yang di-Pertuan Agong membatalkan majlis terbuka Hari Raya Aidilfitri di Istana Negara, adalah satu penghinaan. Namun, ia tidak langsung dipedulikan oleh Dr Mahathir dan HARAPAN. Bagi mereka, Institusi diraja seolah-olah sudah mati atau tidak perlu diambil peduli.

Inilah amalan sebuah negara republik yang diimpikan oleh DAP. Dengan menggunakan model republik sebuah negara jiran, DAP makin rakus dengan agendanya, hinggakan sukar dikawal oleh Dr Mahathir sendiri.

Ini bukan kesalahan kecil. Inilah permulaan kepada hasrat DAP menghapuskan Perkara 152 Perlembagaan, dan melucutkan hak keistimewaan Melayu serta Raja-raja mereka serta bahasa Melayu.


Jika mereka sudah berani menidakkan hak Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong, mereka juga pasti berani menidakkan hak sesiapa saja, termasuk Perdana Menteri.

Ulasan ini adalah daripada Unit Komunikasi Strategik, Ibu Pejabat Umno.


Ia pandangan peribadi penulis dan organisasinya serta tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Unit Komunikasi Strategik Umno  |  Diterbitkan 26 Jun 2018, 5:39 petang  |  Dikemaskini 26 Jun 2018, 5:39 petang

.


https://www.malaysiakini.com/news/431402
HARAPAN, DAP mirip bergerak ke sistem republik HARAPAN, DAP mirip bergerak ke sistem republik Reviewed by admin on 8:43 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list