Home Top Ad

InfoRakyatKini

Lim Guan Tidak Layak, Tiada Kebolehan - Dr M


.

Ada sebab Daim dipilih runding ECRL - PM



KUALA LUMPUR: Malaysia akan terikat dengan hutang selama berpuluh tahun yang menjangkau peningkatan nilai faedah RM130 bilion jika Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) diteruskan, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Susulan itu, Perdana Menteri berkata, kerajaan membuat percaturan untuk menggantung pelaksanaan kerja ECRL berkuat kuasa 3 Julai lalu, selain melaksanakan rundingan semula projek mega berkenaan dengan Kerajaan China.

“Pada masa ini, kerajaan lantik (Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan) Tun Daim Zainuddin sebagai utusan khas PM (Perdana Menteri) untuk mengendalikan proses rundingan semula ECRL dengan China.

“Ini supaya penyelesaian menang-menang berupaya diperoleh Malaysia dan hasil rundingan ini akan dimaklumkan apabila ia dimuktamadkan sedikit masa lagi.

“Jika berhasil, kerajaan yakin projek ECRL akan diteruskan pada skala sesuai dengan manfaat bakal dijana kesejahteraan rakyat dan menyelamatkan Malaysia daripada beban hutang tinggi,” katanya pada sesi pertanyaan lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Datuk Seri Ismail Said (BN-Kuala Krau) mengenai jumlah kerugian bakal ditanggung Malaysia mengikut kadar harian selepas projek ECRL digantung sejak Julai tahun lalu, selain mengapa kerajaan memilih Daim mengetuai rundingan dengan China.

Dr Mahathir berkata, Malaysia berisiko ‘dijual’ berikutan kesukaran melunaskan jumlah hutang negara, sekali gus mengundang kemungkinan diisytihar muflis seperti pernah dialami Greece.

Bagaimanapun, katanya, keadaan itu dapat dielak apabila Pakatan Harapan (PH) menang pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

“Daim dipilih berasaskan kebolehan tertentu kerana apabila berunding, kita perlu ada orang yang berupaya diterima pihak lain, selain wujud sekatan tertentu bagi melaksanakan tugasan ini.

“Kita pilih orang yang lebih berkelayakan dan berkebolehan untuk berunding dengan China,” katanya mengulas mengapa Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, tidak diberi tanggungjawab mengendalikan proses perbincangan semula ECRL dengan republik terbabit.

Menjawab soalan tambahan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (BN-Bera) mengenai jangkaan ganti rugi bakal ditanggung kerajaan, Dr Mahathir secara sinis menyatakan kekaguman terhadap bekas Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah itu mengenai kesan kewangan terbabit.

Perdana Menteri berkata, pentadbiran terdahulu sepatutnya mempersoalkan dan mengkaji kesan kewangan termasuk kos tanah dan perunding dalam mempertimbangkan pelaksanaan projek ECRL bagi mengelak Malaysia menanggung bebanan hutang luar jangka.

“Apabila disoal pihak tertentu, projek ini tentu akan dibatalkan, tetapi sekarang terlalu lewat kerana kita terikat dengan perjanjian tidak adil.

“Apa pun, kita akan beri perhatian kepada persoalan itu,” katanya yang mengundang tepukan meja dalam kalangan ahli Parlimen blok kerajaan tanda sokongan.

Datuk Ibrahim Tuan Man (PAS-Kubang Kerian) bangkit bertanyakan persoalan berhubung kos ditanggung kerajaan, selain jangkaan tuntutan rugi bakal difailkan China jika ECRL tidak diteruskan.

Ketika bangun sambil memegang helaian nota di tangan kirinya, Dr Mahathir berkata, perjanjian ECRL dibuat secara rahsia oleh pentadbiran terdahulu.

Katanya, aspek kos projek terbabit hanya disedari selepas PH mengambil alih pemerintahan negara.

“Apabila melihat kosnya, kita buat keputusan hentikan projek ini, tetapi apabila batalkan, kita terikat dengan perjanjian ‘bijak’ dibuat kerajaan lama dan perlu membayar pampasan besar.

“Kerajaan lalu nampak sangat ingin mengikat Malaysia supaya tidak lagi boleh membiayai kos pentadbiran kerana hutang (mencecah) trilion ringgit yang tidak pernah didengar sebelum ini.

“Semua ini tidak diberitahu kepada rakyat dan ketika berkempen kita tidak sedar betapa rumit perkara ditinggalkan kerajaan lalu," katanya sambil diasak beberapa ahli Parlimen pembangkang yang ingin mengajukan soalan lanjut.

Bagaimanapun, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Ariff Md Yusof, bertegas hanya tiga soalan tambahan dibenarkan bagi setiap soalan walaupun Datuk Seri Ahmad Maslan (BN-Pontian) dan Mohd Shahar Abdullah (BN-Paya Besar) merayu diberi pertimbangan atas alasan jarang mendapat peluang berinteraksi bersama Dr Mahathir.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/03/543220/ada-sebab-daim-dipilih-runding-ecrl-pm
.
Lim Guan Tidak Layak, Tiada Kebolehan - Dr M Lim Guan Tidak Layak, Tiada Kebolehan - Dr M Reviewed by admin on 3:11 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list