Home Top Ad

InfoRakyatKini

Ahli PH Akan Dibelasah Jika Tidak Ikut Pimpinannya?

Tun M berseloroh atau cuba memberi suatu petunjuk?


.
Berikut adalah transkrip ucapan Tun M dalam sidang media yang terbaru.


1. pertamanya berkenaan dengan membelasah PM kerana ucapan berkenaan menyatukan orang melayu, saya sakit la belakang kena belasah sebenarnya saya telah terangkan bahawa orang melayu ni dia tak pandai politik, dia seronok nak jadi presiden, bila nak jadi presiden seronok bukak parti. semakin lama semakin banyak parti. jadi lama2 orang melayu tak da kuasa langsung. semua parti kecik2 saja. itu yang saya kata. sebab itu mrk boleh masuk parti mana pun. yang sudah ada cukup lah. ada 4 buah parti cukup. tapi takda... ini bukan racist sentiment kita kena menyelamatkan semua orang kalau ternampak orang melayu ini ketinggalan di belakang sebabnya bukan kerana parti bukan kerana saya kerana dia tak mau bersatu jadi parti kita nama parti bersatu pribumi jadi lebih baik bersatu kalau tidak kalu kita kena gugurkan perkataan bersatu kalau kita kata bersatu bumiputra ini salah. tapi saya dapati rakan2 saya tidak dapati saya bersalah dan tidak sebat saya tadi.

kita juga cakap berkenaan dengan kerjasama antara parti. 4 parti. kita bersyukur kerana selama 1 tahun tidak ada masalah antara parti2 kita. mungkin ada masalah sedikit-sebanyak dalam parti masing2 tetapi kita masih boleh bekerjasama, boleh ada satu kabinet yang anggotanya terdiri daripada semua parti dalam PH dijumlah dengan warisan daripada sabah. sabah tak masuk dalam PH tapi kita bagi keistimewaan utk memegang ajwatan menteri. setakat ini 5 buah parti ini dapat membuat kepurtusna dalam kabinet. kita tak la baling botol ka, pukul orang ka, itu berlaku di negara lain. Di Malaysia we are very polite. kita defer kalau tak boleh, tak boleh la, tapi umumnya kabinet is able to function and that is a plus for us. kita sebenarnya berjaya melaksanakan banyak daripada janji2 kita tetapi kita tak pandai untuk promote ataupun maklumkan kepada rakyat tentang kejayaan-kejayaan kita. bukan saja mengikut manifesto tetapi juga yang bukan kita janji dalam manifesto pun kita laksanakan. berkenaan dengan manifesto ini satu tahun sudah berlalu dan kita dapati ada yang dapat kita laksanakan tetapi masa sudah tiba untuk kita mengkaji bagaimana kita dapat melaksanakan janji2 kita. Untuk ini sebuah jawatankuasa akan ditubuh dengan terms of reference tertentu supaya mereka akan kaji bagaimana melaksanakan janji2 yang dibuat dalam manifesto PH. Berkenaan dengan PM punya question time, mereka memaksa PM I wil appear in parliament every wednesday.. i will go to parliament to answer question. it's not my fault. why would i not want to parliament because there is no question for me. sekarang ni kalau takdak question pun saya kena juga pergi.


2. kita dapati bahawa masalah jenayah di Malaysia ini merunsingkan kita. di antara jenayah ialah berkenaan dengan penyalahgunaan dadah. untuk ini kita akan ambil satu pendirian yang tegas walaupun kita didesak supaya menggugurkan perkataan mandatori apabila mereka di dapati membawa dadah sekian banyak maka mereka akan dikenakan mandatori death sentence iaitu kuasa hakim kita ketepikan bahkan undang2 menidakkan hak hakim untuk menyatakan hukuman yang dikenakan. kita hapuskan perkataan mandatori kita kekalkan bahawa hakim boleh buat pilihan samada mereka nak kenakan hukum mati ataupun hukum penjara tapi tidak boleh kurang daripada 10 tahun. because we think this is a serious business yang perlu kita kenakan hukuman yang berat.

3. kita bersetuju supaya anak muda yang berumur 18 tahun berhak mengundi dan mereka akan didaftar secara automatik.

4. Kita juga berpendapat bahawa kebajikan untuk anggota polis tidak mencapai tahap yang baik oleh itu pihak kementerian kewangan akan membekalkan wang yang cukup untuk kita perbaiki rumah2 dan berek2 yang diduduki oleh pegawai polis dan kakitangan polis.

5. kedudukan tentang penglibatan penjawat awam akan dikaji. 

6. karnival harapan rakyat akan diadakan daripada 1 negeri ke 1 negeri.

explanation on suruh melayu masuk bersatu acceptable to council members: they are already 4 party malays must learn politics is a serous matter. kita ada 4 buah malay party. kalau ada masalah kemukakan kepada mereka. jangan buat parti lagi


trade war... negotiation between china and us, what would you think... : we are mystified because one day trump say he does not want to talk, next day he want to talkji really dont know what he wants to talsk about .china has stance if you impose high tax on export then they would do the same for imports from US


are you optimnistic about trade war? i am not optimistic about trade war.

what would malaysia do? we would like to go to war with us but we dont have the capacity. we just sit and watch.

can i assume that four parti melayu is amanah pas bersatu and umno? at the moment is pas umno and all that, you want to join you join la. but tak payah la buat parti lagi banyak.

...you are worry about malay support for PH? well we are not worried about that but opening new party is not the answer to the problem.

hari ini presiden UMNO menolak pelawaan Tun? presiden tolak yang lain masuk... presiden nak masuk pun kita...

.
Ahli PH Akan Dibelasah Jika Tidak Ikut Pimpinannya? Ahli PH Akan Dibelasah Jika Tidak Ikut Pimpinannya? Reviewed by admin on 11:05 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list