Home Top Ad

InfoRakyatKini

Isu Isytihar Harta - Bentang Tergesa-gesa, Punca Kuasa Entah Di Mana?


.

PENGISYTIHARAN HARTA


Bising hari ini tentang isu pengisytiharan harta. Sebelum selesai pengundian, pelbagai persepsi dan jawapan sudah muncul di media sosial. Saya juga tak pasti berapa ramai yang mendengar satu persatu perbahasan sehingga ke hujung, namun terbukti tiada undi belah bagi dan usul pengisytiaran ini diterima sebulat suara di dewan rakyat.

Saya nyatakan dalam bahasa yang mudah difahami oleh orang biasa seperti saya:

PAS sejak dulu konsisten bersetuju untuk isytihar harta tetapi perlu ada punca kuasa dan kaedah yang betul. Kita tidak mahu pengisytiharan harta yang dibuat tidak dilindungi oleh undang2 dan siasatan tidak boleh dibuat kerana tiada punca kuasa. Lebih baik, kalau buat, buat betul2.

Saya bagi anologi mudah sahaja,

-mudah sahaja untuk ahli parlimen mengisytihar pendapatan dengan mengisi borang LHDN kerana ia jelas dari sudut undang2.

- semasa saya kerja dulu, saya telah diberi borang pengisytiharan harta untuk diisi dan terikat dengan undang2

Tapi sejak bulan 7, 2018 saya menjadi Senator, saya tidak pernah diberi sebarang borang dan juga tidak terikat dengan mana undang2. Lagipun saya bukan anggota eksekutif seperti menteri atau exco.

-cara usul ini dibawa juga agak tergesa2. Ia diberikan pagi tadi sedangkan mengikut amalan, sesuatu usul itu harus diberi 14 hari notis sebelum dibentang kecuali menyentuh KEPENTINGAN SEGERA

-nampaknya akan ada pindaan RUU selepas ini untuk maksud ini.

**Hari ni kita belajar tentang etika dan realiti perbahasan di parlimen. Tidak salah setiap orang ingin menyatakan pandangan dan segmen masing2 dan semua perkara tersebut akan diambilkira dalam pelaksanaan bagi menghasilkan yang terbaik. Memang itupun fungsi Ahli Parlimen. Ada peranan masing2

Senator Asmak Husin

https://www.facebook.com/1753568637/posts/10205846612561838?s=811830623

.
Isu Isytihar Harta - Bentang Tergesa-gesa, Punca Kuasa Entah Di Mana? Isu Isytihar Harta - Bentang Tergesa-gesa, Punca Kuasa Entah Di Mana? Reviewed by admin on 10:02 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list