Home Top Ad

InfoRakyatKini

Pembunuhan Kebebasan Akademik Di Era Malaysia Baharu?

...ancaman politik sepertimana yang berlaku kepada Saudara Abdul Muein merupakan agenda pembunuhan kebebasan akademik yang juga membunuh suara bijak pandai dikalangan rakyat. 


.

PEMBUNUHAN KEBEBASAN AKADEMIK DI ERA MALAYSIA BAHARU?


Malaysia sedang mengalami episod malang dan hitam dalam sejarah kebebasan akademik apabila seorang pensyarah muda membuat keputusan untuk tidak lagi menulis perkara berkaitan politik negara disebabkan tekanan politik terhadap dirinya dan kepimpinan pengurusan universiti. Ini gara-gara penulisannya yang mendedahkan fakta dan data berkenaan tindakan kerajaan PH menjual aset negara yang kini keseluruhannya berjumlah RM20 billion dalam masa 400 hari.

Penulisan beliau membentangkan hujahan dan data yang menyimpulkan sikap kerajaan PH yang mengambil jalan mudah dalam mengurangkan tanggungjawab dan saiz kerajaan melalui amalan ekonomi neoliberal, serta tidak mengambil kira kepentingan strategik negara jangka panjang menyebabkan rasa tidak senang dikalangan ahli politik kerajaan sehingga tekanan diberikan kepadanya. Pada masa yang sama, tiada siapa dikalangan ahli politik kerajaan yang mampu menyanggah apa yang beliau utarakan. Secara tidak langsung ini membuktikan apa yang beliau utarakan adalah sesuatu yang benar.

Tatkala negara memerlukan bijak pandai dalam pelbagai disiplin ilmu bagi membawa Malaysia ke arah kecemerlangan pendidikan dan membangun negara bertunjangkan ilmu dan nilai, ancaman politik sepertimana yang berlaku kepada Saudara Abdul Muein merupakan agenda pembunuhan kebebasan akademik yang juga membunuh suara bijak pandai dikalangan rakyat.

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) merakamkan rasa kesal dan sedih atas perkara yang berlaku ke atas Saudara Abdul Muein. Peristiwa ini tidak sepatutnya berlaku di era Malaysia baharu lebih-lebih lagi apabila Menteri Pendidikan memberi komitmen untuk menggubal akta baru bagi memberi memberi kebebasan akademik dan autonomi lebih luas kepada universiti.

Justeru, DPPM mengajak rakyat untuk menolak budaya mengugut rakyat khususnya para ilmuan yang jujur dengan ilmu mereka. Wacana dan perdebatan yang sihat berlandaskan fakta dan disiplin ilmu perlu dibudayakan dikalangan masyarakat agar tahap pemikiran rakyat dapat diangkat untuk menyumbang dalam pembinaan negara dan tamadun. Wacana sihat berlandaskan ilmu dan fakta serta dipandu prinsip yang jelas menjadi salah satu tunjang dalam Budaya Politik Matang & Sejahtera (BPMS) yang diperkenalkan oleh PAS.

Akhirnya buat kerajaan PH, didiklah masyarakat untuk menganalisa fakta berlandaskan disiplin ilmu daripada mendidik masyarakat menyebar fitnah dan membina persepsi yang hanyir.

"Demi Islam"

Ir. Hj. Khairil Nizam Khirudin
Ketua Pemuda PAS

#DemiIslam
#PemudaPAS
#UntukmuMalaysia
#IslamMemimpinPerpaduan

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2867152429968607&id=479387615411779
.
Pembunuhan Kebebasan Akademik Di Era Malaysia Baharu? Pembunuhan Kebebasan Akademik Di Era Malaysia Baharu? Reviewed by admin on 11:28 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list