Home Top Ad

InfoRakyatKini

Mangsa Sg Kim Kim Mahu Saman Pihak Berkuasa


.

MANGSA SG KIM KIM MAHU SAMAN PIHAK BERKUASA



JOHOR BAHRU: Seramai 160 mangsa yang terjejas akibat pencemaran Sungai Kim Kim di Pasir Gudang, Johor, menuntut ganti rugi daripada pihak berkuasa atas kegagalan dalam mengawal pencemaran sungai itu sejak 7 Mac lalu.

Tuntutan saman itu melibatkan dua kumpulan plaintif iaitu kumpulan pelajar dari SMK Pasir Putih dan SMK Tanjung Puteri Resort dengan 36 pelajar, 120 nelayan dan enam orang awam.

Peguam yang mewakili Jawatankuasa Bertindak mangsa dan keluarga gas toksik Sungai Kim Kim, Kamarudin Ahmad berkata, ganti rugi itu melibatkan ganti rugi khas sebanyak RM4,000-RM5,000 seorang serta ganti rugi am yang bakal ditentukan oleh pihak mahkamah.

Saman itu difailkan melalui Kamarudin & Partners akan dilakukan di Mahkamah Tinggi Johor Bahru pada 17 Julai ini.

Apabila ditanya tentang kelewatan menfailkan saman tersebut, Kamarudin berkata, “Mengumpul dokumen dan laporan hospital serta mencari mangsa memakan masa. Mangsa tidak dating beramai-ramai; pihak jawatankuasa bertindak perlu jumpa mereka di hospital atau di sekolah.

“Sebagai pihak peguam, kita mengambil masa untuk melihat legal approach. Ini bukan perkara yang mudah dan belum pernah berlaku di negara ini, jadi kita perlu ambil masa untuk melakukan kaedah yang terbaik.”

Selain menyerahkan budi bicara mahkamah dalam menentukan lain-lain ganti rugi.

Menurut Kamarudin, seramai 11 defendan akan dipanggil dalam tuntutan saman ini termasuk Menteri Besar Johor, Kerajaan Negeri Johor, Exco Alam Sekitar, Jabatan Alam Sekitar, Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPS) serta syarikat terlibat.

Pencemaran kimia di Sungai Kim Kim pada Mac lalu menjejaskan 6,000 penduduk termasuk pelajar sekolah dan menyebabkan 111 buah sekolah di kawasan Pasir Gudang diarahkan tutup buat sementara waktu.

Keseluruhannya, 900 tan tanah tercemar bersama selut dan 1,500 tan air tercemar daripada dasar sungai itu dikumpul sebelum dilupuskan oleh kontraktor dilantik kerajaan.

.
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/160-mangsa-sungai-kim-kim-fail-saman-17-julai-ini-212038
Mangsa Sg Kim Kim Mahu Saman Pihak Berkuasa Mangsa Sg Kim Kim Mahu Saman Pihak Berkuasa Reviewed by admin on 7:23 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list