Home Top Ad

InfoRakyatKini

50 Ribu Ekor Ikan Mati Di Teluk Bahang P.Pinang

Kami tidak dapat sembunyikan rasa malu kami, seperti yang dilaporkan dan dibincangkan dalam media sosial," kata Chow 


.

Tragedi ikan mati: P Pinang akui tak dapat sembunyi rasa malu



WAWANCARA | Pulau Pinang akan menjadi tuan rumah pada Sidang Kemuncak Makanan Laut Dunia 2019 (WSC) yang akan dihadiri kira-kira 350 perwakilan bulan depan.

Bagaimanapun negeri itu kini berhadapan dengan isu apabila kira-kira 50,000 ikan dilaporkan mati di perairan Teluk Bahang.

Ditanya bagaimana kerajaan negeri akan dapat mengendurkan isu berkenaan, Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow mengakui adalah mustahil untuk berbuat demikian.

"Kami tidak dapat sembunyikan rasa malu kami, seperti yang dilaporkan dan dibincangkan dalam media sosial," kata Chow kepada Malaysiakini dalam wawancara baru-baru ini.
Iklan


"Walaupun saya tidak begitu biasa dengan agenda WSC, saya fikir ia bukan semata-mata membincangkan peluang perniagaan dalam industri makanan laut.

"Sudah tentu mereka akan melihat impak alam sekitar terhadap makanan, terutamanya bekalan makanan laut. Jadi ia menjadi peluang yang baik untuk kita belajar dari para pakar dunia mengenai bagaimana menangani masalah yang kita hadapi di Pulau Pinang,"katanya.

Chow berkata pakar dari Universiti Sains Malaysia misalnya bekerja keras untuk mengenal pasti punca kematian ikan-ikan berkenaan.

"Mereka memaklumkan perkembangan terkini kepada exco alam sekitar Phee Boon Poh dari semasa ke semasa. Mereka tidak berpuas hati dengan sampel dan keputusan yang mereka dapati dan terus mencari jawapan," katanya.


Minggu lalu, Phee (gambar) mengesahkan kehadiran logam berat dalam kandungan air laut, tetapi berkata ia tidak berlebihan dan selamat untuk digunakan.

Beliau juga mendakwa kejadian kematian ikan - yang kedua sejak Mei - disebabkan oleh kekurangan oksigen terlarut (DO) di dalam air.

Exco itu juga mengumumkan bahawa kerajaan negeri akan menubuhkan pasukan petugas yang akan membangunkan data asas mengenai kualiti air dalam tempoh 18 bulan.

Pada 15 Ogos lalu, Pengerusi Persatuan Nelayan Pulau Pinang, Nazri Ahmad menggesa kerajaan negeri memulihkan semula air laut yang dikatakan tercemar akibat projek penambakan negeri.

Mendakwa pencemaran air laut akibat sisa penambakan, Nazri berkata keadaan itu mengakibatkan kekurangan sumber laut seperti ikan, udang dan ketam sepanjang dua tahun lalu.
.

https://www.malaysiakini.com/news/488519

Himpunan Penyatuan Ummah #HPU914
50 Ribu Ekor Ikan Mati Di Teluk Bahang P.Pinang 50 Ribu Ekor Ikan Mati Di Teluk Bahang P.Pinang Reviewed by admin on 10:55 AM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list