Home Top Ad

InfoRakyatKini

Jangan Ubah Sejarah Tentang Komunis

Mereka bukan saja membunuh lelaki dewasa malah wanita dan kanak-kanak, lebih kejam semua mayat dibakar sekali

.

Usah ubah sejarah


Johor Bahru: “Pengganas komunis bukan saja membunuh kanak-kanak dan wanita, mereka turut membakar mayat mereka.

Hingga sekarang hanya abu, bukan mayat ibu dan adik saya yang dikebumikan,” kata Jamilah Abu Bakar, 72, mangsa Tragedi Bukit Kepong pada 23 Februari 1950.

Jamilah tampil menceritakan pengalamannya menjelang sambutan Hari Kebangsaan tidak lama lagi, selain mahu memastikan golongan muda tidak lupa sejarah sebenar.

Katanya, tindakan beberapa pihak cuba menukar fakta sejarah bahawa komunis bukan pengganas tidak boleh diterima berikutan pengalaman dilaluinya sebelum ini.

“Mungkin benar mereka membantu British menentang Jepun namun tidak dapat dinafikan mereka juga membunuh rakyat negara ini selepas dan sebelum merdeka.

“Mereka bukan saja membunuh lelaki dewasa malah wanita dan kanak-kanak, lebih kejam semua mayat dibakar sekali.

“Dalam kejadian itu, saya yang cedera di tangan kiri akibat peluru sesat diheret turun dari rumah dan dicampak ke dalam longkang, pengganas komunis mengangkat senjata dan nyaris menghunus benet ke dada saya namun mujur saya diselamatkan seorang lelaki,” katanya ketika ditemui di sini.

Menurutnya, dia dan beberapa kanak-kanak lain disembunyikan di sebuah rumah kedai di kawasan berhampiran sebelum polis tiba lebih enam jam kemudian.

Katanya, masih terbayang wajah ibu, Fatimah Yaaba dan adiknya Hussin, mati berpelukan akibat ditembak malah bertambah sedih kerana mayat mereka dibakar pengganas komunis dan hanya abu dikebumikan di Pusara Pejuang Bukit Kepong.

“Kerajaan tolong jangan ubah fakta sejarah, komunis tetap pengganas. Saya sebagai mangsa masih tidak dapat melupakan apa yang mereka lakukan selama ini.

“Bapa, Koperal Abu Bakar Daud cedera parah ditembak di dada dan tangan, hidup dalam trauma dan tidak boleh dengar sebarang bunyi letupan akibat kejadian itu hinggalah meninggal dunia pada 1979.

“Saya alami kejadian itu, membesar dan melihat penderitaan arwah bapa, bukan kami saja yang kehilangan keluarga, ramai kanak-kanak menjadi anak yatim, balu atau kehilangan anak-anak. Semua ini fakta sejarah yang saya sendiri alami,” katanya.

Menurutnya, mereka empat beranak baru seminggu berpindah ke balai polis itu dari Pulau Pinang dan arwah bapanya bertugas sebagai polis marin.

Katanya, berikutan itu keluarganya berharap kerajaan akan memperkasakan sejarah namun jangan sesekali melayan permintaan beberapa pihak untuk menukar fakta sebenar.

“Mereka pengganas dan pembunuh kejam, bukan pejuang seperti mana dilaungkan beberapa pihak.

“Ramai tentera dan polis meninggal dunia atau cedera parah akibat serangan komunis, tolong jangan lupa apa yang mereka lakukan selama ini,” katanya.

.

https://www.hmetro.com.my/utama/2018/08/368757/usah-ubah-sejarah

Himpunan Penyatuan Ummah #HPU914
Jangan Ubah Sejarah Tentang Komunis Jangan Ubah Sejarah Tentang Komunis Reviewed by admin on 12:46 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list