Home Top Ad

InfoRakyatKini

Benarkah Zakir Naik Suruh ‘tetamu lama’ Cina balik dulu?



Pada 8hb Ogos 2019, pendakwah tersohor Dr Zakir Naik telah menyampaikan pidatonya di dalam satu majlis yang dipanggil "A Talk With Zakir Naik" bersempena dengan program "Zakir Naik: The Kelantan Tour 2019".

Zakir Naik mendapat sambutan yang baik di negara ini kerana pendekatan dakwahnya yang bersifat intelektual dan cerna minda. Namun, terdapat segelintir pihak yang tidak senang hati dengan hal ini malah cuba mendapatkan "mileage" politik dengan membangkitkan sentimen perkauman dan agama.

Zakir Naik sendiri mempelawa semua pihak berdebat dengannya sebagai usaha mencari kebenaran. Pelawaan ini tidak bersambut. Sebaliknya, penentang Zakir Naik menggunakan pelbagai saluran lain termasuklah menggunakan nama jawatan kerajaan untuk mengusir Zakir Naik keluar Malaysia.

Portal berita MalaysiaKini dilihat cuba mengambil kesempatan menerbitkan berita dan video yang disunting pendek dan tidak menggambarkan keseluruhan konteks ucapan Zakir Naik.

Manakala portal TTKM menyanggah berita MalaysiaKini dengan menyiarkan konteks Zakir Naik yang sepatutnya difahami penonton.

Zakir Naik sendiri menyesali tindakan pengamal media yang memutarbelitkan kenyataannya. Portal harian metro turut menyiarkan hal ini.

Anda nilaikan.

Sumber MalaysiaKini:



Suruh ‘tetamu lama’ Cina balik dulu - Zakir Naik
News  |  Diterbitkan 14 Ogs 2019, 1:51 tengahari  |  Dikemaskini 14 Ogs 2019, 1:51 tengahari

Penceramah kontroversi Dr Zakir Naik memberikan kenyataan pedas terhadap kaum Cina di Malaysia sebagai respons balas atas gesaan pengkritiknya supaya beliau keluar dari negara ini.

Kenyataan itu dibuat pada satu syarahan di Kelantan, Khamis lalu, di mana beliau turut mengeluarkan kenyataan berkaitan penganut Hindu yang menurutnya lebih percaya dengan perdana menteri India berbanding Malaysia.

Zakir membuat kenyataan mengenai kaum Cina di Malaysia itu apabila bercerita tentang bagaimana agama Islam tersebar dengan aman di sekitar daerahnya melalui pedagang.
Iklan

“… Malaysia menjadi Muslim sepenuhnya. Kemudian Cina datang, India datang, orang Inggeris (British) datang. Mereka adalah tetamu baru kita.

“Kamu tahu tak yang ada orang yang panggil saya seorang tetamu? Jadi saya kata, sebelum saya (datang), kaum Cina adalah tetamu. Jika kamu mahu tetamu baru keluar dulu, minta tetamu lama pulang.

“Kaum Cina, kebanyakan dari mereka tidak lahir di sini, mungkin generasi baru, ya (lahir di sini),” katanya.

“Jika kamu mahu tetamu itu pulang, dan tetamu lain yang membawa keamanan dalam sesuatu komuniti tersebut, mereka (tetamu itu) membawa manfaat kepada keluarga itu,” katanya sebelum kembali ke topik tentang Islam “disebarkan dengan mata pedang.”

Zakir - kini memiliki status penduduk tetap Malaysia - sedang berdepan dakwaan pengubahan wang haram dan dikehendaki oleh kerajaan India.

Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad, bagaimanapun membantah permohonan ektradisi New Delhi dan menegaskan Malaysia tidak akan tunduk kepada desakan mana-mana pihak supaya Zakir dihantar pulang ke India sehinggalah pendakwah itu dijamin mendapat perbicaraan yang adil di sana.

Zakir sebelum ini pernah berkata bahawa beliau bersedia untuk kembali ke India dengan syarat Mahkamah Agung India dapat memberi jaminan dalam tulisan bahawa dirinya tidak akan ditangkap dan dipenjara sehingga dia dibuktikan bersalah.

Sebelum ini dilaporkan pada Mei 2017 bahawa Arab Saudi memberikan kerakyatan kepadanya.

Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang pula sebelum ini menyambut baik jika pendakwah tersebut meninggalkan Malaysia secara sukarela.

(https://www.malaysiakini.com/news/487902)


Sumber TTKM:





Transkrip ucapan kontroversi Zakir Naik versi Buletin TTKM vs Malaysiakini



Oleh : Editorial TTKM
Kuala Lumpur 15 Ogos: Semalam portal berita Malaysiakini melaporkan tajuk berita “Suruh ‘tetamu lama’ Cina balik dulu – Zakir Naik” yang menjadi tular di media sosial berdasarkan petikan video selama cuma 53 saat.
Buletin TTKM menonton kembali keseluruhan video ucapan Dr Zakir Naik untuk memahami konteks ucapan beliau dan dan apa yang kami dapati adalah mengejutkan.
Video penuh:


Kami mendapati konteks yang beliau ingin sampaikan itu adalah lebih panjang dari yang ditularkan Malaysiakini itu iaitu ia berdurasi lebih kurang 1 minit 20 saat.

Konteks yang disampaikan oleh Dr Zakir Naik adalah mengenai penyebaran agama Islam ke negara Malaysia dan Indonesia yang hampir keseluruhan populasinya menjadi muslim tanpa menggunakan pedang sebelum kedatangan pendatang cina, india dan british.

Tonton video tersebut

Ini video versi Malaysiakini yang berdurasi 53 saat:
Ini  transkrip (lebih pendek) yang disediakan Malaysiakini:
“… Malaysia menjadi Muslim sepenuhnya. Kemudian Cina datang, India datang, orang Inggeris (British) datang. Mereka adalah tetamu baru kita. Kamu tahu tak yang ada orang yang panggil saya seorang tetamu? Jadi saya kata, sebelum saya (datang), kaum Cina adalah tetamu. Jika kamu mahu tetamu baru keluar dulu, minta tetamu lama pulang. Kaum Cina, kebanyakan dari mereka tidak lahir di sini, mungkin generasi baru, ya (lahir di sini). Jika kamu mahu tetamu itu pulang, dan tetamu lain yang membawa keamanan dalam sesuatu komuniti tersebut, mereka (tetamu itu) membawa manfaat kepada keluarga itu,”  – Transkrip ucapan Dr Zakir Naik oleh Malaysiakini.
Berikut merupakan transkrip lebih panjang berdasarkan konteks yang kami sediakan berdasarkan video itu:
“Which muslim army went to indonesia which has the largest muslim population in the world?
Which muslim army went to Malaysia? Which muslim army went to east coast of Afrika? 
Where many countries the majority population are muslim. Which sword? They did by the class.
Traders went.
Which army went to Malaysia?
Which army went to Indonesia?
The majority almost all were non muslim then all became muslim masya allah.
And Later on, more people are coming afterwards, Malaysia became fully muslim, then you have the chinese coming, the indian coming, the british coming, 
They are all new guest. There are somebody call me a guest. But I said before me the chinese are the guest. The aren’t born here.
If you want the new guest to go first, ask the old guest to go back. The chinese, never born here most of them. Maybe the  new generation yes. If you want the guest to go back and those guest which are bringing peace to the community, there are benefit for the family.” – Transcript of Dr Zakir Naik speech by Buletin TTKM.
Terjemahan oleh Buletin TTKM:
“Tentera muslim mana yang pergi ke Indonesia yang mempunyai penduduk muslim terbesar di dunia?
Tentera muslim mana yang pergi ke Malaysia? Tentera muslim mana yang pergi ke pantai timur Afrika,dimana banyak negara penduduk majoriti adalah muslim. Pedang mana? Mereka lakukan oleh kelas.
Pedagang yang pergi.
Tentera mana yang pergi ke Malaysia?
Tentera mana yang pergi ke Indonesia?
Majoriti (populasi) hampir semua bukan muslim kemudian semuanya menjadi muslim, Masya allah.
Dan kemudian, lebih ramai orang  datang selepas itu, Malaysia menjadi muslim sepenuhnya, maka anda ada kedatangan cina, kedatangan orang India, kedatangan british, Mereka semua adalah tetamu baru. Ada orang yang memanggil saya tetamu. Tetapi saya katakan sebelum ini cina adalah tetamu. The bukan lahir di sini.
Jika anda mahu tetamu baru pergi dahulu, tanyakan tetamu lama untuk kembali. Cina, tidak pernah lahir di sini kebanyakannya. Mungkin generasi baru ya (lahir di sini). Jika anda mahu tetamu balik dan tetamu yang membawa keamanan kepada masyarakat, ada manfaat untuk keluarga itu. “– Transkrip ucapan Dr Zakir Naik oleh Buletin TTKM
-Buletin TTKM-


-Buletin TTKM-
(https://ttkm.com.my/2019/08/15/transkrip-ucapan-kontroversi-zakir-naik-versi-buletin-ttkm-vs-malaysiakini/amp/)



Sumber Harian Metro:



PENDAKWAH terkemuka Dr Zakir Naik mendakwa ceramahnya disalah tafsir dan sengaja diputar belit pihak tertentu.
Beliau dalam satu kenyataan berkata, pengkritik itu memetik kenyataannya di luar konteks dengan tujuan mempolitikkan isu terbabit dan berniat jahat.
“Saya sebenarnya memuji Malaysia yang melayan golongan minoriti beragama Hindu dan menegakkan hak mereka iaitu tindakan yang gagal dilakukan kerajaan India terhadap masyarakat minoriti,” katanya dalam kenyataan diedarkan kepada media.
Zakir yang juga Penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah 2013 berkata, tuduhan seperti dilaporkan media agak nakal dan direka bukan sahaja bertujuan mempolitikkannya, malah menyebabkan ketidakharmonian agama dalam masyarakat.
“Berdasarkan rakaman dalam ceramah saya menunjukkan perkara bertentangan dengan laporan terbabit.
“Selepas kuliah mengenai tajuk ‘Salah fahaman mengenai Islam’, saya ditanya beberapa soalan daripada penonton mengenai isu Kashmir dan nasib umat Islam di India.
“Lalu saya menjawab, saya memuji Malaysia dan kerajaannya kerana melayan masyarakat minoriti Hindu dengan memberi hak sewajarnya dan perkara itu gagal dilakukan kerajaan India terhadap minoriti Muslim di sana,” katanya.
Kenyataan Zakir didakwa dimanipulasi ketika dia berceramah di Kota Bharu, selepas menerima jemputan dari kerajaan negeri Kelantan, 9 Ogos lalu.
Beliau berkata, dia tertanya-tanya bagaimana masyarakat beragama Hindu di Malaysia boleh mengamalkan 10 peratus hak mereka di Malaysia berbanding masyarakat beragama Islam di India.
Katanya, masyarakat beragama Islam adalah minoriti di India iaitu kira-kira 20 hingga 25 peratus rakyatnya beragama Islam.


(https://www.hmetro.com.my/utama/2019/08/486046/ada-pihak-putar-belit-ceramah-saya-zakir-naik)

Benarkah Zakir Naik Suruh ‘tetamu lama’ Cina balik dulu? Benarkah Zakir Naik Suruh ‘tetamu lama’ Cina balik dulu? Reviewed by admin on 6:46 AM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list