Home Top Ad

InfoRakyatKini

Kerajaan Mahu Berhutang RM43B Untuk Beli Lebuhraya

PLUS, PROLINTAS, GAMUDA dan IJM akan terlibat dalam permbelian ini


.

Laporan: Kerajaan akan mengeluarkan kertas hutang bernilai RM43b untuk membeli 15 lebuh raya

KUALA LUMPUR, 19 Ogos - Kerajaan merancang untuk membeli 15 lebuh raya dengan jumlah RM43 bilion menerusi penerbitan kertas hutang kepada pemegang konsesi.

Berita harian New Straits Times dalam bahasa Inggeris melaporkan bahawa rancangan kerajaan adalah untuk membeli lebuh raya PLUS Malaysia Sdn Bhd dengan harga RM30.8 bilion, Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) untuk RM3.1 bilion, Gamuda Sdn Bhd untuk RM5.6 bilion dan IJM Corp Bhd untuk RM2.7 bilion.


Apabila semua pihak bersetuju dengan nilai itu, Khazanah Nasional Bhd melalui kenderaan tujuan khas (SPV) akan mengeluarkan kertas hutang kekal.

Kertas A akan dinilai pada RM30.1 bilion manakala Paper B pada RM12.7 bilion.

"Khazanah Nasional Bhd akan menubuhkan sebuah kenderaan tujuan khusus yang dipanggil amanah lebuh raya, yang akan bertindak atas nama kerajaan untuk membeli konsesi," kata sumber kepada New Straits Times .


Sumber berkata Paper B datang dengan jaminan kerajaan manakala Paper A dilengkapi dengan wang tunai RM10 bilion dengan membawa nilai kupon sebanyak RM1.6 bilion. Ini bermakna SPV akan membeli konsesi RM10 bilion secara tunai dan RM20.1 bilion hutang.

"Dengan cara ini, perjanjian itu, yang merupakan inisiatif penswastaan, tidak akan membebankan kerajaan dengan hutang yang tinggi berjumlah RM42 bilion melainkan ia mengusahakan pembelian konsesi," kata sumber lain.

"Dengan cadangan ini, kos SPV hanya melibatkan membayar kupon dan mengekalkan lebuh raya. Ia kemudian boleh melaksanakan pilihannya untuk menebus kertas hutang. Dengan cara ini, orang ramai boleh mengharapkan lebuh raya bebas tol di masa depan. "

Dengan perjanjian ini, pengguna jalan raya akan menjimatkan sehingga 45 peratus dari masa ke masa sebelum jalan bebas tol datang pada 2038.
.
https://www.malaymail.com/news/malaysia/2019/08/19/report-govt-to-issue-debt-papers-worth-rm43b-to-buy-15-highways/1781989

Himpunan Penyatuan Ummah #HPU914
Kerajaan Mahu Berhutang RM43B Untuk Beli Lebuhraya Kerajaan Mahu Berhutang RM43B Untuk Beli Lebuhraya Reviewed by admin on 12:40 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list