Home Top Ad

InfoRakyatKini

Belanjawan 2021: Tok Mat cadang tangguh konsolidasi fiskal

KUALA LUMPUR:

Mohamad Hasan

Konsolidasi fiskal wajar ditangguhkan sementara sehingga tahun 2022 dalam usaha memulihkan ekonomi negara menerusi pembentangan Belanjawan 2021.


Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, apabila keadaan negara semakin baik daripada pandemik Covid-19 dan sektor ekonomi kembali stabil, maka kerajaan boleh mengurangkan perbelanjaan serta boleh melakukan penjimatan.


“Namun, strategi menggandakan perbelanjaan dan rangsangan dalam Belanjawan 2021 bukanlah ‘blank cheque’ untuk kerajaan berbelanja secara boros.


“Perbelanjaan kerajaan masih perlu dirancang dan dilaksanakan dengan penuh akauntabiliti dan ketelusan dengan tekad untuk mencegah segala bentuk ketirisan,” katanya melalui status laman Facebook peribadinya hari ini.


Pembentangan Belanjawan 2021 dijadualkan pada 6 November ini dan ditunggu ramai pihak dalam melihat apakah langkah dan usaha kerajaan dalam membantu rakyat serta ekonomi negara yang terjejas akibat penularan pandemik.


Mohamad, yang juga bekas Menteri Besar Negeri Sembilan berharap agar Belanjawan 2021 memberi penekanan terhadap usaha menggerakkan ekonomi yang mengutamakan aspek kemanusiaan.


Malah situasi peningkatakn hutang yang akan dilihat dalam tempoh terdekat ini ‘boleh diterima’ memandangkan usaha ingin membantu rakyat yang paling terkesan oleh penularan wabak Covid-19.


Apatah lagi mereka turut terkesan dengan pelaksanaan perintah sekatan serta memulihkan kehidupan mereka.


“Bagi menampung peningkatan perbelanjaan dalam Belanjawan 2021, saya menyeru kerajaan supaya terus menggunakan pinjaman tempatan dengan memanfaatkan pasaran bon tempatan, terutamanya sekuriti kerajaan Malaysia (MGS) dan terbitan pelaburan kerajaan Malaysia (MGII).

“Penggunaan pinjaman tempatan tidak akan memberi kesan buruk kepada ekonomi memandangkan Malaysia tidak akan terikat dengan peraturan luar negara, berbanding pinjaman dengan peraturan ketat daripada institusi seperti Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).


“Tambahan pula, pinjaman tempatan kurang terdedah kepada risiko perubahan kadar faedah asing serta risiko penyusutan mata wang kerana hutang tersebut adalah dalam denominasi ringgit,” katanya.


Begitu juga dalam aspek membantu golongan pekerja yang mungkin hilang mata pencarian, golongan peniaga kecil dan sederhana yang turut menerima impaknya.


Sehubungan itu Belanjawan 2021 merupakan manifestasi kerajaan menggandakan bantuan dan rangsangan dengan menggunakan pendekatan bersasar kepada golongan yang paling terhimpit.


“Kita tidak boleh membiarkan rakyat hidup merana, perniagaan ditutup selamanya dan ekonomi negara terperangkap dalam ‘irreversible damage’,” katanya.

Belanjawan 2021: Tok Mat cadang tangguh konsolidasi fiskal Belanjawan 2021: Tok Mat cadang tangguh konsolidasi fiskal Reviewed by admin on 6:16 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list