Home Top Ad

InfoRakyatKini

Gencatan politik kaedah terbaik damaikan kerajaan, pembangkang

Prof Dr Sivamurugan Pandian

KUALA LUMPUR: Gencatan politik yang disarankan UMNO adalah kaedah terbaik untuk mewujudkan perdamaian dan mencari titik kebersamaan dalam kalangan kerajaan dan pembangkang untuk menyelesaikan masalah rakyat dan negara akibat Covid-19.

Penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian menggesa pihak-pihak berkenaan mengambil peluang sebaiknya susulan gencatan politik itu supaya Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan 6 November depan mendapat sokongan, memberi manfaat kepada rakyat sekaligus memulihkan keadaan negara.

"Dalam masa kita berdepan dengan krisis Covid-19 ini, kita tinggalkan dahulu ideologi politik, beri keutamaan kepada agenda induk supaya pandemik ini boleh diredakan.

"Jika kita perhatikan, ramai pemimpin pembangkang bersetuju untuk menyokong dan mahu memberi input ke atas Belanjawan 2021. Jadi, ruang perbincangan itu masih terbuka untuk melibat uruskan pembangkang memandangkan parlimen akan mula bersidang 2 November ini.

"Jika di pihak kerajaan ada yang sedia berjumpa untuk berbincang bersama pembangkang, maka ini akan membuka fasa yang berbeza dan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak," ujarnya kepada Info Rakyat Kini.

Beberapa pemimpin Pakatan Harapan (PH) memberi bayangan menyokong Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan kelak, namun memberikan beberapa syarat termasuk menggesa usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dikemukakan di Dewan Rakyat.

Malah ada juga yang mempersoalkan titah Yang di-Pertuan Agong yang mendakwa seharusnya tidak ada campur tangan dengan memaksa sokongan terhadap Belanjawan 2021 memandangkan ahli-ahli parlimen bebas membuat keputusan.

Terdahulu, UMNO menerusi Mesyuarat Majlis Tertinggi pada malam tadi mengulangi gesaan terhadap gencatan politik dan Rekonsiliasi Nasional dalam usaha memulihkan kesan ekonomi terhadap rakyat dan negara akibat pandemik Covid-19.

Selain mendokong titah Yang di-Pertuan Agong, parti itu juga mencadangkan Pilihan Raya Umum ke-15 diadakan hanya selepas pandemik dapat dikawal dan berada di tahap yang minimum.

Sivamurugan, ketika mengulas lanjut hal itu berpendapat adalah penting gencatan politik dilaksanakan dan PRU-15 ditangguhkan ketika tempoh ini memandangkan Covid-19 yang masih mencatatkan bilangan kes yang tinggi.

"Kita sudah lihat banyak negara yang berdepan dengan angka kematian dan bilangan kes yang meningkat apabila pilihan raya diadakan, walaupun ada juga negara seperti Korea Selatan yang berjaya mengadakan pilihan raya meskipun berdepan dengan pandemik.

"Tetapi kita perlu mengambil langkah berhati-hati setelah apa yang berlaku selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah.

"Rekonsiliasi Nasional membantu kesemua parti politik tanpa mengira latar belakang perbezaan untuk duduk semeja dan bersama-sama dalam agenda negara," katanya.



Gencatan politik kaedah terbaik damaikan kerajaan, pembangkang Gencatan politik kaedah terbaik damaikan kerajaan, pembangkang Reviewed by admin on 12:27 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list