Home Top Ad

InfoRakyatKini

UMNO tegaskan gencatan politik demi tangani Covid-19

Foto ihsan Suara Sarawak

KUALA LUMPUR: Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO malam tadi sekali lagi menegaskan kepentingan gencatan politik dalam usaha membantu rakyat dan kegawatan ekonomi yang terkesan akibat wabak Covid-19 di negara ini.


UMNO sebelum ini mengumumkan gencatan politik dan menggesa kerjasama semua pihak, termasuk pembangkang untuk memulihkan keadaan rakyat dan negara menerusi mesyuarat 21 Oktober lalu.


Selain itu Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi turut mengulangi keperluan Rekonsiliasi Nasional atau Agenda Perdamaian Nasional untuk dilaksanakan segera demi keamanan negara dan kestabilan politik.


"UMNO juga ingin mengulangi dengan jelas sekali lagi bahawa kami menjunjung titah KDYMM Seri Paduka Baginda yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu untuk terus memastikan pentadbiran negara diurus dengan baik berpandukan keluhuran undang-undang dan menghormati semangat yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara dan tidak membawa negara ke dalam darurat sebagaimana yang telah dicadangkan  oleh pihak kerajaan," katanya dalam kenyataan medianya selepas mesyuarat berlangsung.


Mesyuarat khas MT UMNO pada yang bermula jam 9.30 malam sehingga 12.30 malam tadi dipercayai bagi membincangkan calon Timbalan Perdana Menteri.


Antara tiga nama yang disebut bagi mengisi jawatan itu adalah Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan; Naib Presiden, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakub dan Bendahari, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.


Kenyataan media susulan mesyuarat berkenaan bagaimanapun tidak menyentuh isu calon jawatan Timbalan Perdana Menteri berkenaan.


Sementara itu, UMNO berpandangan kerajaan, menerusi Belanjawan 2021 seharusnya melanjutkan beberapa bantuan dan inisiatif terhadap rakyat yang masih lagi terkesan akibat Covid-19.


"UMNO memperhalusi pelbagai pandangan dan harapan rakyat mengenai Belanjawan 2021 untuk diangkat kepada Kerajaan termasuklah isu perlanjutan tempoh moratorium, bantuan sara hidup kepada rakyat yang hilang punca pendapatan akibat Covid-19, bantuan kepada belia yang menganggur, bayaran khas kepada barisan hadapan dan beberapa inisiatif untuk meningkatkan pengembangan ekonomi negara. Lantaran itu, UMNO akan memastikan Belanjawan 2021 yang bermanfaat untuk rakyat dapat diluluskan," ujarnya.


UMNO juga menegaskan ia mendokong titah Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu, selain sentiasa mengutamakan agenda yang memanfaatkan 


UMNO tegaskan gencatan politik demi tangani Covid-19 UMNO tegaskan gencatan politik demi tangani Covid-19 Reviewed by admin on 2:50 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list