Home Top Ad

InfoRakyatKini

Halang PRU era COVID-19: Ada syor lantik Noor Hisham sebagai menteri

Noor Hisham - Foto BERNAMA

KUALA LUMPUR: Cakap-cakap bahawa Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dicadangkan supaya dilantik sebagai menteri bagi membolehkannya menghalang pilihan raya semasa wabak COVID-19 sudah mula kedengaran.


Ia berikutan kesungguhan beliau untuk menghalang pilihan raya sekiranya diberikan kuasa mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (AKta 324).


"Jika kita ada kuasa, kita nak pilihan raya ditangguhkan," tegas beliau pada sidang media di Putrajaya .


Beliau berkata, sudah tiba masanya Akta 342 diteliti semula kerana apa yang penting ketika ini adalah untuk mengelakkan pergerakan merentas sempadan, sama ada daerah atau negeri bagi mengurangkan penularan jangkitan.


Bagaimanapun, katanya, sekiranya pilihan raya itu tidak dapat dielakkan, berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, mereka akan mengadakan perbincangan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk meneliti kaedah berbeza untuk melaksanakan pilihan raya.


“Sudah sampai masa Akta 342 dilihat semula. Jika kita ada kuasa, kita nak ia (pilihan raya) ditangguhkan kerana apa yang penting ketika ini adalah elakkan pergerakan merentas sempadan, sama ada daerah atau negeri bagi mengurangkan penularan jangkitan.


“Namun jika ia (pilihan raya) terpaksa dilaksanakan juga, kita sudah siap sedia dengan SOP (prosedur operasi standard),” katanya.


Kementerian Kesihatan berpendapat pilihan raya umum tidak sesuai diadakan sekarang ketika negara masih bergelut menentang penularan wabak COVID-19.


Kerajaan sebelum ini menyatakan akan berbincang dengan SPR mengenai SOP yang lebih ketat bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Batu Sapi yang bakal diadakan 5 Disember ini, bagi menjamin kesihatan penduduk yang akan keluar mengundi dalam pilihan raya kecil itu.

Halang PRU era COVID-19: Ada syor lantik Noor Hisham sebagai menteri Halang PRU era COVID-19: Ada syor lantik Noor Hisham sebagai menteri Reviewed by admin on 11:00 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list