Home Top Ad

InfoRakyatKini

Benarkah MALAYSIA KAJI SEMULA BUKU SEKOLAH YANG MENGHINA PEREMPUAN KERANA MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS?



.
Berikut adalah laporan berita South China Morning Post yang diterjemah semula dengan bantuan Google Translate.

MALAYSIA KAJI SEMULA BUKU SEKOLAH YANG MENGHINA PEREMPUAN KERANA MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS

  • Buku ini memberi amaran kepada gadis-gadis untuk memakai pakaian yang sopan untuk menjaga kehormatan, menutup pintu apabila mereka menukar baju, dan mengelakkan tempat-tempat yang sunyi
  • Timbalan Menteri Pelajaran, menggambarkan kandungan itu sebagai tidak sensitif dan seksis, berkata buku teks itu akan dipinda dengan serta-merta
16 JAN 2019
Infographic dalam buku teks kesihatan Malaysia yang menghina perempuan kerana seks. Foto: TwitterInfographic dalam buku teks kesihatan Malaysia yang menghina perempuan kerana seks. Foto: Twitter
Buku teks yang memberi amaran kepada gadis-gadis muda bahawa seks akan membawa kekecewaan kepada keluarga mereka dan menyebabkan mereka dijauhi oleh masyarakat akan dibetulkan dengan serta-merta, kata Kementerian Pendidikan Malaysia pada Selasa, selepas foto kandungan yang menyinggung itu menjadi virus di Twitter.
Maklumat yang muncul dalam buku teks pendidikan kesihatan dan jasmani Tahun Tiga telah mendapat perhatian selepas pengguna Twitter di Malaysia menyiarkan foto yang mengkritik buku teks untuk "menyalahkan mangsa".
"Bukan sahaja ini meletakkan tanggungjawab untuk mencegah gangguan seksual pada bahu seorang gadis, ia juga menunjukkan bahawa dia telah datang! Kanak-kanak yang menyayangi tidak dapat diterima," kata seorang pengguna.
View image on Twitter
From a Darjah 3 textbook. Victim-blaming is not acceptable. Not only does this put the responsibility of preventing sexual harrassment solely on the shoulders of a girl, it also implies that she had it coming! Shaming kids is not acceptable. @hannahyeoh @maszlee @KemPelajaran
Menggunakan contoh seorang gadis bernama "Amira", buku teks itu memberi amaran bahawa gagal melindungi kesopanan seseorang akan membawa gadis-gadis memalukan, menyebabkan mereka tidak disukai oleh rakan sebaya, dan menjauhkan diri dari penghormatan keluarga.
Buku teks juga memberitahu gadis-gadis untuk memakai pakaian yang "melindungi kesederhanaan alat kelamin mereka", menutup pintu apabila mereka berubah, dan bukan untuk melawat tempat-tempat yang tenang sahaja.

Gambar infographic itu telah merosakkan ramai rakyat Malaysia, dengan ramai yang meminta wakil dan menteri mereka untuk mengambil tindakan.
Timbalan Menteri Pelajaran Teo Nie Cheng, menggambarkan kandungan itu sebagai tidak sensitif dan seksis, berkata dia telah bertemu dengan jabatan yang bertanggungjawab untuk merangka kandungan untuk buku teks kebangsaan untuk menuntut semakan segera.
"Saya telah bertemu dengan Bahagian Teknologi Teknologi dan Sumber dan mengenal pasti beberapa isu yang perlu diperbetulkan," katanya pada hari Selasa. "Kami tidak akan mengimbas kembali buku teks, kami akan menghantar halaman pembetulan ke sekolah [ . "
Bahagian ini akan bertemu jabatan lain untuk membetulkan maklumat.
Timbalan menteri berharap untuk menghantar halaman yang disemak dalam masa sebulan.
 INI MENUNJUKKAN MENGAPA BEGITU PENTING UNTUK MEMPUNYAI WANITA DALAM KEDUDUKAN MEMBUAT KEPUTUSAN
Kumpulan hak-hak wanita yang juga memberi tekanan kepada kerajaan untuk menangani perkara itu memuji pantas U-turn.
Yu Ren Chung, pengurus advokasi Pertubuhan Bantuan Wanita memuji Hannah Yeoh, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, untuk bercakap secara dalam talian.
Yeoh berkata di Twitter semalam buku teks memerlukan pembaikan kerana unsur-unsur yang bermasalah.
"Kami menunjukkan peninjauan komprehensif akan dilakukan untuk memastikan semua unsur penyalahguna dan diskriminasi dihapuskan dari sukatan pelajaran pendidikan."
Buku teks di Malaysia telah lama dinikmati sebagai arena untuk propaganda.
Tahun lepas, sekumpulan aktivis sosial menuntut kerajaan Pakatan Harapan yang baru dilantik, yang mengambil alih pada bulan Mei, untuk meminda buku sejarah supaya mereka tidak lagi boleh digunakan sebagai alat politik.
Ahli sains politik James Chin, dari Institut Asia Universiti Tasmania, berkata dia "sinis" mengenai kelajuan di mana semakan akan dibuat, kerana banyak pembetulan yang dijanjikan oleh Kementerian Pendidikan belum terwujud - terutama yang berkaitan dengan hubungan kaum antara majoriti kaum Muslimin Melayu Dan kaum lain.
"Mereka berjanji untuk menyebut sumbangan orang bukan Melayu, pembetulan ini masih hilang. Buku teks adalah alat politik untuk mewujudkan idea 'negara Melayu-Muslim' dalam hegemoni Melayu," kata Chin, sambil menambah bahawa pada masa lalu, Apa-apa perubahan had yang disyorkan biasanya dibuat selepas ulasan - satu proses yang boleh mengambil masa sehingga dua tahun.
Kerajaan juga, sehingga baru-baru ini, telah berhati-hati mengenai perkara pendidikan seks di sekolah.
Seminggu lepas, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mengumumkan bahawa sukatan pelajaran pendidikan seks adalah dalam karya, selepas bertahun-tahun berkempen dari kumpulan hak.
Menurut statistik Malaysia, ada 12,492 remaja perempuan yang tidak hamil yang hamil pada tahun 2016, walaupun data itu berdasarkan kelahiran dan tidak termasuk kes-kes yang melibatkan pengguguran atau keguguran.

.
Benarkah MALAYSIA KAJI SEMULA BUKU SEKOLAH YANG MENGHINA PEREMPUAN KERANA MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS? Benarkah MALAYSIA KAJI SEMULA BUKU SEKOLAH YANG MENGHINA PEREMPUAN KERANA MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS? Reviewed by admin on 1:25 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list