Home Top Ad

InfoRakyatKini

Ramai pihak kecewa dengan 8 bulan pertama pentadbiran PH, kata penganalisis


.
Pemerhati politik Malaysia Bridget Welsh hari ini berkata terdapat kekecewaan umum berhubung prestasi kerajaan Pakatan Harapan (PH) selepas lapan bulan gabungan itu mengambil alih kerajaan pusat.

Jelas Welsh, dengan isu hubungan kaum terus menjadi latar politik Malaysia, PH secara tidak langsung telah meminggirkan penyokongnya.

"Presiden AS Donald Trump bergantung kepada penyokong terasnya untuk terus berkuasa, dan kita tidak menyaksikan perkara seumpamanya di Malaysia.

"Semua pihak boleh dikatakan kecewa," kata Welsh pada forum yang diadakan sebagai sebahagian pengisian program 'Membina Malaysia Baru: Agenda dan Aspirasi' anjuran Help University.

Welsh turut menyamakan Malaysia dengan keadaan semasa di Myanmar yang menurutnya menyaksikan agenda pembaharuan demokrasi berjalan perlahan dan hampir terbantut.

Welsh, yang menggambarkan prestasi semasa PH sebagai membimbangkan, mengaitkan kekecewaan orang ramai dengan pendekatan PH yang menurutnya cuba meningkatkan perwakilan Melayu di parlimen.

Selain itu, Welsh juga menggesa agar isu kepimpinan dan peralihan kuasa dari Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim segera diselesaikan.

"Kita ada persaingan kuasa berlaku berhubung peralihan kuasa Mahathir kepada Anwar.

"Ia disemarakkan oleh penyokong kedua-dua pemimpin ini.

"Ia merupakan kesan rasa tidak percaya antara kedua-dua pihak dalam sistem dan ia sebenarnya menyebabkan negara tidak stabil," katanya.
.
https://m.malaysiakini.com/news/460222
Ramai pihak kecewa dengan 8 bulan pertama pentadbiran PH, kata penganalisis Ramai pihak kecewa dengan 8 bulan pertama pentadbiran PH, kata penganalisis Reviewed by admin on 12:10 AM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list