Home Top Ad

InfoRakyatKini

Mat Sabu tak naik helikopter pada hari penamaan calon - Mindef


.
PRK Cameron | Kementerian Pertahanan menafikan tuduhan bahawa menterinya Mohamad Sabu menyalahgunakan aset tentera untuk tujuan berkempen pada pilihan raya kecil Cameron Highlands.

Dalam satu kenyataan, kementerian itu berkata gambar pertama memaparkan Mohamad berlatarbelakangkan helikopter adalah lawatan rasmi beliau sebagai menteri ke Kem Slim, Cameron Highlands pada Rabu, 9 Januari.

"Beliau telah pulang ke Kuala Lumpur pada hari yang sama selepas selesai lawatan.

"Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, lawatan rasmi tersebut tidak ada kena mengena dengan pilihan raya kerana kesemua anggota tentera di Kem Slim tersebut adalah pengundi di parlimen Sungai Petani, Kedah dan bukannya di parlimen Cameron Highlands," jelas kenyataan itu.

Kementerian itu berkata gambar kedua memaparkan Mohamad hadir ke penamaan calon PRK Cameron Highland pada hari Sabtu, 12 Januari 2019.

"YB Tuan Haji Mohamad bin Sabu telah bertolak ke Cameron Highlands pada 11 Januari menggunakan jalan darat dengan menaiki kenderaan persendirian dan pulang ke Kuala Lumpur selepas selesai penamaan calon.

"Adalah jelas sekali bahawa kedua-dua gambar tersebut adalah pada hari dan tarikh yang berlainan.

"Kementerian Pertahanan meminta agar pihak-pihak tertentu memeriksa terlebih dahulu untuk kesahihan maklumat sebelum menyebarkan perkara yang tidak benar," kata kenyataan itu.

Kementerian itu menjawab isu gambar tular di media sosial dan dakwaan Mohamad menaiki helikopter tentera untuk hadir ke penamaan calon dengan menyalahgunakan jawatannya sebagai menteri pertahanan.

Antara mereka yang menyebarkan dakwaan itu termasuk bekas perdana menteri Najib Razak menerusi akaun Facebooknya.

"Gambar-gambar menteri pertahanan Mohamad Sabu menggunakan helikopter kerajaan di Cameron Highlands tular pada hari Sabtu dan menerima pelbagai kritikan orang ramai.

"Bagaimanapun Mat Sabu menafikannya dengan memberi alasan ia lawatan rasminya sebagai menteri yang telah dirancang awal.

"Tetapi pada hari yang sama pula, Mat Sabu dinampak hadir semasa proses penamaan calon untuk pilihan raya kecil Cameron Highlands untuk mmeberi sokongan kepada calon PH dari parti DAP.

"Sejak bila proses penamaan calon parti DAP sudah menjadi urusan rasmi kementerian pertahanan," soalnya.
.
Mat Sabu tak naik helikopter pada hari penamaan calon - Mindef Mat Sabu tak naik helikopter pada hari penamaan calon - Mindef Reviewed by admin on 12:33 AM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list