Home Top Ad

InfoRakyatKini

DAP Johor Minta Maaf Pada TMJ


.
DAP minta maaf pada TMJ
.
JOHOR BARU: DAP Johor telah mengeluarkan permohonan maaf secara rasmi kepada Sultan Johor melalui pos dalam talian yang dibuat oleh salah seorang anggotanya dengan nada menghina terhadap Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim di Facebook.

Setiausaha DAP negeri Tan Hong Pin berkata status yang disiarkan pada 4 Jan oleh Kamarul Ariffin Harris Fadzillah, yang juga anggota dewan Pontian, adalah tidak sopan dan tidak selari dengan prinsip parti.

"Status yang diposkan di akaun Facebooknya adalah kasar, dan tidak mencerminkan orang yang menghormati Institut Diraja.

"Sebagai ahli majlis, beliau (Kamarul) perlu lebih mengetahui tentang perkataan yang digunakannya dan tingkah lakunya," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Tan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Sains dan Teknologi menyatakan bahawa sebarang kenyataan yang dibuat oleh ahli parti itu harus dinyatakan dengan etika diplomatik yang betul dan disuarakan dengan integriti.

"Parti itu berdiri dengan prinsip bahawa perlembagaan harus mematuhi sementara juga menyokong kebebasan bersuara.

"Bagaimanapun, ini tidak sepatutnya menjadi alasan bagi sesiapa untuk menyuarakan pendapat mereka tanpa bertanggungjawab ke atasnya," katanya sambil menambah bahawa ahli majlis itu telah memecat jawatan itu dan mengeluarkan permintaan maaf di media sosial.

Sementara itu, Ketua Pemuda MCA Johor Ling Tian Soon menggesa kerajaan negeri mengambil tindakan terhadap ahli majlis itu.

Ling yang juga ketua bahagian MCA Ayer Hitam berkata beliau kecewa dengan tindakan Kamarul sengaja bermain dengan kebakaran dengan Institut Diraja Johor dengan kekasaran itu.

Tindakan Kamarul Ariffin bukan sahaja mencabar Institut Diraja tetapi juga mempersoalkan keputusan kerajaan negeri mengenai status Pulau Kukup menerusi mesyuarat eksekutif negeri.

"Sebagai seseorang yang dipercayai dan diberi mandat sebagai ahli majlis tempatan, Kamarul sepatutnya lebih memahami peranan dan fungsinya," katanya.

Beliau menambah bahawa kerajaan negeri juga tidak mengambil tindakan rasional dalam mempertahankan Institusi Diraja di Johor.

"Saya mencadangkan agar kerajaan negeri menjadi lebih rasional dan bijak dalam memilih kakitangannya dan memastikan mereka memenuhi kriteria yang betul dan sesuai untuk kedudukan itu," katanya sambil menambah bahawa tergesa-gesa melantik Kamarul akan membawa impak negatif kepada negeri .

Ling juga menggesa kerajaan negeri sama ada api atau bantuan Kamarul dari jawatannya sebagai ahli majlis, sebagai amaran kepada ahli majlis yang lain untuk sentiasa mematuhi Seksyen 10 Akta Kerajaan Tempatan 1971 dan perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.
.
DAP Johor Minta Maaf Pada TMJ DAP Johor Minta Maaf Pada TMJ Reviewed by admin on 7:09 AM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list