Home Top Ad

InfoRakyatKini

Tun Mahathir nafi wujud bibit perpecahan dalam PH


.
Tun Mahathir nafi wujud bibit perpecahan dalam PH

Dr Mahathir beramah mesra bersama diaspora Malaysia yang menetap di Austria dan Republik Slovak di Vienna, 22 Jan, 2019. --fotoBERNAMA
VIENNA: Wujud perbezaan pendapat antara parti dalam Pakatan Harapan (PH) namun semuanya bekerja bersama, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ia sebagai menafikan bahawa ada bibit perpecahan dalam kalangan empat parti itu - PKR, DAP, Pertubuhan Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan Parti Amanah Negara (Amanah) - sepertimana desas-desus yang tersebar akhir-akhir ini.

“Kami ada empat parti yang utama dan sama kuat dalam PH.

“Ada ketikanya kami berbeza pendapat tetapi kami berjaya mencapai konsensus dalam beberapa isu,” katanya bagi menjawab persoalan yang diajukan semasa sesi dialog bersama diaspora Malaysia yang menetap di Austria dan Republik Slovak di sini pada Isnin.

Beliau turut diajukan soalan mengenai perihal rasuah negara, di mana Dr Mahathir menegaskan bahawa kerajaan pimpinannya sedang berusaha keras untuk mengatasinya.

Katanya, jawatankuasa telah dibentuk dan bertemu setiap bulan untuk membuat penilaian terhadap keberkesanan setiap langkah yang diambil, mengesan kelompongan dan bagaimana untuk memperbaikinya.

“Ketika ini tiada siapa mengatakan pentadbiran sekarang adalah korup.

“Saya tidak juga boleh mengatakan bahawa akan datang ia akan kekal bersih, namun ketika ini rakyat mengatakan bahawa kami tidak korup,” katanya.

Pertemuan dengan kira-kira 100 orang rakyat Malaysia yang hadir ke majlis tersebut mengakhiri jadual kerja hari kedua Perdana Menteri yang berakhir pada Selasa.

Kepada satu soalan lain, Dr Mahathir berkata tenaga nuklear tidak akan menjadi sumber tenaga bagi Malaysia sehingga pakar dan sains mencari penyelesaian dalam merawat sisa nuklear dan membalikkan proses pengekstrakan radiasi supaya ia tidak menjejaskan kesihatan manusia.

Katanya, sisa yang dijana oleh nuklear adalah berbahaya dan cuba menyingkirkannya adalah satu masalah.

Dr Mahathir berkata pada satu ketika, Malaysia menjual 'amang', hasil sampingan daripada industri perlombongan timah kepada Jepun, yang menggunakan kuasa radioaktif produk itu untuk industri televisyen berwarna negara itu.

"Tetapi kini TV semuanya LED dan mereka (Jepun) tidak lagi menggunakan bahan itu. Bahan tersebut berbahaya dan kami mempunyai perdebatan yang panjang dengan syarikat Jepun dan akhirnya kami telah menyediakan tanah seluas satu batu persegi untuk menanam sisa itu," katanya.
.
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/tun-mahathir-nafi-wujud-bibit-perpecahan-dalam-ph-196604
Tun Mahathir nafi wujud bibit perpecahan dalam PH Tun Mahathir nafi wujud bibit perpecahan dalam PH Reviewed by admin on 4:19 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list