Home Top Ad

InfoRakyatKini

PKR Mengaku Ancam Orang Asli

.
KUALA LUMPUR, 14 Jan (Bernama) - Walaupun pada mulanya menyangkal kenyataan "tiada undi, tidak ada gaji" yang ditujukan kepada ketua kampung Orang Asli atau "Tok Batin", Senator PKR Bob Manolan Mohamad hari ini mengemukakan permohonan maaf kepada mereka dan orang ramai.

Beliau mengulangi komitmennya kepada masyarakat Orang Asli, sambil menambah bahawa pelantikannya sebagai senator dari dalam masyarakat adalah satu bukti keikhlasan Pakatan Harapan (PH) terhadap kumpulan asli yang sering dipinggirkan.

"Saya secara peribadi meminta maaf kepada semua Tok Batins dan mereka yang tersinggung dengan kenyataan saya. Tidak ada hasrat tunggal dalam hati saya untuk menyinggung perasaan mereka, lebih menakutkan. Saya telah mempertahankan institusi Tok Batin sejak lama dahulu, dan juga berjuang untuk mereka yang telah dipecat oleh kerajaan sebelumnya.

"Saya menyedari bahawa kenyataan saya tidak hanya menyinggung perasaan Tok Batins, tetapi juga tidak disukai oleh pemimpin Pakatan Harapan kerana prinsip-prinsip kerajaan Pakatan Harapan yang mempertahankan demokrasi," kata Bob dalam satu kenyataan.

Bob dilaporkan mengancam ketua-ketua kampung Orang Asli di Cameron Highlands bahawa mereka akan kehilangan gaji jika mereka tidak mengundi kerajaan dalam pilihan raya kecil Parlimen, semasa sesi soal jawab baru-baru ini.

Portal berita Malaysiakini melaporkan ucapannya di Pos Betau, Jelai, yang dilaporkan sebagai kubu kuat Barisan Nasional, selepas itu Bob mengeluarkan satu kenyataan yang menafikan beliau pernah mengancam ketua-ketua dan mendakwa dia salah dakwaan.

Portal berita kemudian mengeluarkan rakaman audio ucapannya semasa acara tersebut.

Beliau kemudian berkata beliau hanya memberitahu ketua-ketua kampung bahawa mereka tidak sepatutnya memegang jawatan itu sementara juga memegang jawatan parti di Umno.

Selepas dikatakan Manolan yang dilaporkan oleh Malaysiakini , pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Azhar Azizan Harun mengeluarkan amaran menggunakan pemegang Twitternya, mengingatkan calon dan kempen mengenai keputusan melanggar undang-undang pilihan raya.

"Malangnya, dalam ucapan saya untuk menerangkan maksud sebenar, petikan bahawa mana-mana Tok Batin yang tidak menyokong Pakatan Harapan sebagai pemerintah pemerintah tidak sepatutnya dibayar gaji, saya mengakuinya sebagai ucapan yang agak keterlaluan kerana ia boleh menyebabkan kekeliruan dan boleh dianggap sebagai ancaman, "katanya hari ini.

"Jika diperiksa sepanjang ucapan saya, saya menjelaskan lebih lanjut mengenai pentingnya peranan Tok Batins dalam melaksanakan semua dasar kerajaan semasa yang sangat komited dalam memperjuangkan kebajikan mereka."

https://www.malaymail.com/s/1712476/PKR-senator-says-sorry-after-admitting-to-threatening-Orang-Asli-voters
.
PKR Mengaku Ancam Orang Asli PKR Mengaku Ancam Orang Asli Reviewed by admin on 10:46 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list