Home Top Ad

InfoRakyatKini

DUA ADUN DAP LETAK JAWATAN PARTI, GELAR DAP SEBAGAI 'DICTATOR ACTION PARTY'

Ini bukan lagi Parti Tindakan Demokratik; di bawah pimpinan Nga, ia telah menjadi 'Parti Tindakan Diktator'

.

Dua wakil DAP Perak keluar dari jawatankuasa negeri tetapi kekal menjadi wakil rakyat, ahli parti



IPOH: Dua anggota Dewan Undangan Negeri Perak telah meletak jawatan daripada jawatankuasa parti selepas mendakwa pengerusi parti itu gagal merujuk ahli-ahli mengenai kedudukan ahli majlis eksekutif negeri, Paul Yong Choo Kiong.

Anggota Dewan Undangan Negeri Malim Nawar Leong Cheok Keng dan Adun Pokok Assam, Leow Thye Yih, yang merupakan timbalan bendahari negeri dan penolong setiausaha penganjur, meletak jawatan dengan serta-merta.

Leong berkata kedua-dua Leow dan dia kecewa apabila mereka membaca dalam pengumuman harian pengerusi negeri Cina Nga Kor Ming sebagai menyatakan bahawa kedudukan Yong sebagai ahli exco akan dibincangkan dalam mesyuarat Pakatan Harapan negeri, dan tindakan sewajarnya akan diambil bergantung pada keadaan .

"Dia (Nga) harus berbincang dengan 20 anggota jawatankuasa yang pertama mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan Yong, kerana semua ini sementara jawatankuasa itu bersatu padu dengan Yong. Jawatankuasa ini tidak terdiri daripada seorang sahaja.



Yong didakwa bulan lepas dengan merogol bekas pembantu rumah Indonesia. Dia telah menuntut perbicaraan di Mahkamah Sesyen di sini.

Dua hari selepas tuduhan itu, Yong akhirnya memutuskan untuk meninggalkan tugas rasminya untuk menumpukan perhatian kepada percubaan rogolnya untuk membersihkan namanya dan membuktikan tidak bersalah.

Leong, yang juga peguam Yong, berkata kedudukannya (Yong) mesti dibincangkan dalam parti pertama, kerana beliau (Yong) dilantik sebagai exco melalui saranan parti itu.

"Malah Menteri Besar telah berkata tidak akan ada perombakan dalam kepimpinan exco, dan kes Yong tidak mengganggu kedudukannya.

"Jadi apa gunanya kita menjadi ahli jawatankuasa apabila perkara itu tidak dibincangkan, oleh itu kami berdua membuat keputusan untuk meninggalkan jawatankuasa itu.

"Bagaimanapun, kita masih ahli dewan, dan ahli DAP. Kami setia kepada jawatankuasa eksekutif parti, dan kepada Menteri Besar Perak, "katanya.

Leow mendakwa kedudukan jawatankuasa kerja ditentukan oleh Nga, dan tidak sesuai dengan perlembagaan parti.

"Ini membuatkan kami merasakan jawatankuasa itu tidak sah, termasuk kedudukan pengerusi parti.

"Ini bukan lagi Parti Tindakan Demokratik; di bawah pimpinan Nga, ia telah menjadi 'Parti Tindakan Diktator', "tambahnya.

Apabila ditanya sama ada mereka telah menghubungi Nga atas peletakan jawatan mereka dan untuk mengosongkan isu itu, Leong berkata, "Dia (Nga) tidak berbincang dengan kami, jadi saya tidak nampak keperluan untuk kami berbuat demikian.

"Jawatankuasa ini telah bercakap mengenai perpaduan dengan Yong, dan kami mendapat kejutan apabila kami membaca surat khabar hari ini.

"Apa-apa keputusan mengenai kedudukan Yong mesti mempunyai persetujuan, atau keputusan majoriti oleh jawatankuasa, tetapi dalam kes ini tidak ada," katanya.

Nga, dalam jawapan WhatsApp, berkata tuntutan itu tidak berasas, kerana Yong bercuti seperti yang diumumkan oleh Menteri Besar.

"Kedudukan exconya kekal di status quo," katanya.


Baca lebih lanjut di https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/09/11/two-perak-dap-reps-quit-state-committee-but-remain-assemblymen-party-members#ovmujo1awgu3Ime1 .99
.
DUA ADUN DAP LETAK JAWATAN PARTI, GELAR DAP SEBAGAI 'DICTATOR ACTION PARTY' DUA ADUN DAP LETAK JAWATAN PARTI, GELAR DAP SEBAGAI 'DICTATOR ACTION PARTY' Reviewed by admin on 5:30 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list