Home Top Ad

InfoRakyatKini

ISU BOIKOT, GUAN ENG SALAHKAN PAS DAN UMNO PULA?

Kenapa salahkan PAS dan UMNO apabila Rakyat mahu membuat pilihan mereka sendiri? -IRK
.

KUTUK BOIKOT PRODUK BUKAN BUMI JIKA UMNO-PAS TIDAK RASIS - GUAN ENG


KUALA LUMPUR, 1 Sept (Bernama) - Kedua-dua UMNO dan PAS perlu keluar dan mengutuk boikot barangan bukan bumiputera jika mereka mahu menunjukkan mereka tidak menentang bukan Islam dan bukan Melayu, kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

Beliau berkata, boikot seperti itu akan menjadi kontra-produktif dan tidak mencapai tujuan asalnya.


"Ia akan menjadi kontra produktif bukan sahaja menjejaskan perpaduan negara tetapi menyebabkan pengguna kerugian apabila memboikot produk yang lebih baik harga dan kualitinya," kata Lim dalam satu kenyataan.

Beliau bersetuju dengan pandangan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa gerakan untuk memboikot barangan bukan bumiputera oleh sesetengah orang tidak akan membantu memperbaiki keadaan tetapi hanya menimbulkan kemarahan kepada orang lain.


"Jika boikot diteruskan, maka selanjutnya, produk asing terutamanya telefon bimbit juga harus diboikot. Sebilangan NGO juga menyeru untuk memboikot produk halal yang dibuat oleh bukan Islam.


"Sekiranya PAS dan UMNO tidak menentang bukan Islam dan bukan Melayu, kedua-dua pihak perlu mengamalkan pendirian yang sama iaitu mengutuk boikot produk bukan bumi" kata Lim.

Beliau menyeru rakyat Malaysia untuk mendengar kata-kata bekas juara badminton negara, Datuk Lee Chong Wei, yang menyeru perpaduan rakyat menentang cela-mencela di antara satu sama lain dalam isu-isu kecil.

"Seorang mualaf dan pendakwah Cina mendakwa bahawa rakyat Malaysia tidak sepatutnya berpura-pura mencintai Malaysia jika mereka memilih 'ultra kiasu' - sebutan kepada DAP - apabila mereka menyokong pemain badminton dari China berbanding pemain Malaysia seperti Misbun Sidek atau Lee Chong Wei.

"Lee menafikan ini dan pemain badminton mendapat sokongan daripada semua kaum tanpa mengira kaum. Lee berkata isu-isu kecil seperti Dong Zong atau pengenalan ilustrasi jawi dalam buku teks Bahasa Malaysia sekolah bahasa vernakular tidak seharusnya memecah belah atau menyebabkan kebencian kaum, " kata Lim.

Ini merupakan rujukan yang tersirat kepada Ridhuan Tee seorang etnik Cina pro-Melayu.

Beliau menambah bahawa Lee juga betul mengatakan bahawa rakyat Malaysia tidak boleh membenarkan orang jahat - tidak kira sama ada mereka orang Cina, India dan Melayu - untuk menjatuhkan negara dan rakyatnya.

Pada hari Jumaat lepas, Dr Mahathir berkata selepas mempengerusikan mesyuarat majlis presiden Pakatan Harapan bahawa boikot adalah sesuatu yang dilakukan oleh mereka yang berfikiran cetek dan akan terbukti tidak berkesan dalam jangka masa panjang.
.
https://www.malaymail.com/news/malaysia/2019/09/01/condemn-boycott-against-non-bumi-products-if-not-racist-guan-eng-tells-umno/1786299
ISU BOIKOT, GUAN ENG SALAHKAN PAS DAN UMNO PULA? ISU BOIKOT, GUAN ENG SALAHKAN PAS DAN UMNO PULA? Reviewed by admin on 5:54 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list