Home Top Ad

InfoRakyatKini

HAMPIR 5,000 SERTAI HIMPUNAN PENANG TOLAK TAMBAK

Perhimpunan hari ini berjaya mencapai matlamatnya dalam membangkitkan mengenai kesedaran impak negatif daripasa projek PSR selepas peserta yang hadir melebihi sasaran


.

HAMPIR 5,000 SERTAI HIMPUNAN PENANG TOLAK TAMBAK



PULAU PINANG 8 Sept. - Perhimpunan aman Selamatkan Pulau Pinang - Penang Tolak Tambak yang dianjurkan di padang Permatang Damar Laut di sini hari ini mendapat sambutan luar biasa penduduk negeri ini selepas dihadiri lebih 5,000 orang.

Selain penduduk setempat, perhimpunan aman itu turut disertai ahli-ahli lebih 40 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di bawah Gerakan Pembela Ummah (Ummah) Pulau Pinang yang merupakan penganjur program tersebut.

Malah, perhimpunan itu turut dihadiri komuniti nelayan dari Kedah dan Perak yang turut terjejas ekoran rancangan tambak laut di perairan selatan negeri ini (PSR) yang dirancang kerajaan negeri.


Program itu yang bermula kira-kira pukul 2 petang menyaksikan seramai 10 pemimpin daripada beberapa parti politik; persatuan nelayan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pelbagai latar belakang menyampaikan ucapan.


Sementara itu, Pengerusi Ummah negeri, Mohd. Akhir Che Mat berkata, pihaknya bersedia menggerakkan perhimpunan menolak projek tambak tersebut secara lebih besar pada masa depan termasuk menganjurkannya di Parlimen sekiranya kerajaan negeri tetap mahu meneruskan rancangan berkenaan.

Kata beliau, pihaknya bersama-sama majoriti penduduk negeri ini teguh dengan pendirian menolak PSR yang bukan hanya menutup punca rezeki nelayan malah mengancam serta merosakkan alam sekitar.

Dalam masa sama, beliau mengingatkan mana-mana pihak supaya tidak mempolitikkan perjuangan Ummah negeri menolak tambak laut itu meskipun turut mendapat sokongan parti seperti UMNO; Pas; Penang Front Party dan banyak lagi.

"Gerakan menolak projek tambak laut ini sudah lama dimulakan oleh persatuan-persatuan nelayan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang bimbang dengan masa depan komuniti nelayan serta alam sekitar akibat pembangunan keterlaluan yang dirancang kerajaan negeri," katanya ketika berucap pada perhimpunan itu.

Selain Mohd. Akhir, turut berucap pada perhimpunan itu ialah Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Musa Sheikh Fadzir; Pesuruhjaya Pas negeri, Muhammad Fauzi Yusof dan Pengerusi Pertubuhan Warisan Tanah & Teroka Bandar (Teroka), Zikrullah Ismail.

Dalam pada itu, Mohd. Akhir menyifatkan perhimpunan hari ini berjaya mencapai matlamatnya dalam membangkitkan mengenai kesedaran impak negatif daripasa projek PSR selepas peserta yang hadir melebihi sasaran iaitu 5,000 orang.

"Ini juga menunjukkan projek PSR sebenarnya mendapat bantahan majoriti penduduk negeri ini sekali gus tidak wajar diendahkan sama ada oleh kerajaan negeri mahu pun Kerajaan Pusat," katanya. - UTUSAN ONLINE
.
HAMPIR 5,000 SERTAI HIMPUNAN PENANG TOLAK TAMBAK HAMPIR 5,000 SERTAI HIMPUNAN PENANG TOLAK TAMBAK Reviewed by admin on 8:14 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list