Home Top Ad

InfoRakyatKini

ISU TAMBAK P.PINANG - KJAAN PAKATAN DAP JEJASKAN MASA DEPAN 6 RIBU NELAYAN TEMPATAN?

Projek akibatkan hakisan pantai, hidupan laut terancam, ekonomi nelayan terjejas. Mana dia PM Ke8 untuk bantu bela anak bangsa?

PROJEK TAMBAK LAUT SELATAN PULAU PINANG DIDAKWA JEJASKAN NELAYAN PERAK


GEORGETOWN: Seramai 6,080 nelayan di utara Perak dikatakan akan terjejas dengan pelaksanaan projek tambakan laut di perairan selatan Pulau Pinang (PSR) yang dirangka menerusi Pelan Induk Pengangkutan (PIP).

Ia berikutan projek itu dikatakan akan menggunakan sebanyak 189 juta meter padu (m3) pasir yang akan dikorek di kawasan 20 batu nautika dekat perairan di daerah Manjung hingga Kerian, Perak.

Presiden Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA), Hafizudin Nasarudin, mendakwa perlombongan pasir di kawasan itu akan menyebabkan hakisan teruk di pesisir pantai, sekali gus menjejaskan kawasan hutan paya bakau.

Selain itu, katanya, penggalian sumber mineral itu turut menyebabkan wujudnya kawah besar di dasar laut, selain menjejaskan kawasan terumbu karang yang menjadi tempat pembiakan ikan.

“Ia (kawah) secara semula jadi akan ditimbus dan ini menyebabkan hakisan di pesisir pantai dengan Tanjung Piandang, Kuala Sepetang dan Kuala Kurau adalah kawasan paling teruk terjejas.

“Perlombongan ini juga akan menghakis pesisir Pantai Segari yang muncul sebagai lokasi pendaratan penyu daripada spesies terancam, selain dikhuatiri menyebabkan kawasan berpasir semakin sempit.

“Situasi ini sekali gus akan menyebabkan penyu spesies Agar tidak lagi akan mendarat di Pantai Segari jika pelaksanaan projek itu diteruskan,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas cadangan kerajaan Pulau Pinang membina tiga pulau buatan bagi membiayai kos PIP, dianggarkan bernilai RM49 bilion.

Hafizudin berkata, kegiatan itu antara lain akan menjejaskan nelayan Zon A apabila wujud kemungkinan berlakunya pencerobohan nelayan Zon B dan C yang akan memasuki kawasan perairan kurang dari lima batu nautika.

Katanya, ini akan menjejaskan pendapatan nelayan Zon A kerana nelayan Zon B dan C mempunyai kelengkapan dan bot yang lebih besar berbanding mereka.

“Kitaran semula jadi turut menghasilkan ombak besar dan menghakis kawasan pesisir pantai di daerah Manjung, sejak dua tahun lalu. Ia antara lain menyebabkan penduduk setempat terdedah kepada bahaya.

“Malah, seramai 4,817 nelayan di Pulau Pinang juga akan terjejas dengan pelaksanaan PSR ini dengan keseluruhan angka berkenaan dikeluarkan Jabatan Perikanan,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Kehormat Sahabat Alam Malaysia (SAM), Meenakshi Raman, berkata Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) perlombongan pasir perlu dijalankan terlebih dahulu supaya orang ramai dapat meneliti kesannya.

“Kajian Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP) menjelaskan perlombongan pasir amat bahaya dan mengancam biodiversiti dan laut dalam jangka panjang, selain memberi amaran ia tak harus dilakukan.

“Kita kurang berpuas hati apabila kerajaan negeri menjelaskan golongan nelayan mudah untuk mencari sumber pendapatan lain, tetapi mereka ini kebanyakannya warga emas. Pampasan juga tak mencukupi,” katanya.

Ahli Jawatankuasa Penang Forum, Khoo Salma pula berkata, pihaknya sudah melancarkan petisyen bantahan PSR dalam pelbagai bahasa sejak Jumaat lalu, selain sudah berjaya mendapat lebih 12,000 tandatangan.

“Setakat ini kita sudah mendapat sokongan hampir 50 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dengan tiada sasaran jumlah tandatangan ditetapkan selain petisyen ini dijangka diteruskan sehingga sidang Dewan Rakyat hadapan.

“Ia kemudian akan diserahkan kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad; Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Ketua Menteri, Chow Kon Yeow dan dua lagi menteri Kabinet berkaitan,” katanya.

https://www.bharian.com.my/berita/wilayah/2019/05/565994/projek-tambak-laut-selatan-pulau-pinang-didakwa-jejaskan-nelayan-perak

#PenangTolakTambak
ISU TAMBAK P.PINANG - KJAAN PAKATAN DAP JEJASKAN MASA DEPAN 6 RIBU NELAYAN TEMPATAN? ISU TAMBAK P.PINANG - KJAAN PAKATAN DAP JEJASKAN MASA DEPAN 6 RIBU NELAYAN TEMPATAN? Reviewed by admin on 7:19 AM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list