Home Top Ad

InfoRakyatKini

RAKYAT BANTAH PROJEK TAMBAKAN & PENGANGKUTAN P.PINANG

Kami akan terus berjuang sehingga pilihan raya akan datang jika perlu
.

UMMAH ANJUR PERHIMPUNAN BANTAH PROJEK TAMBAKAN DAN PENGANGKUTAN P.PINANG



GEORGE TOWN: Gabungan 40 kumpulan kepentingan Islam merancang untuk memprotes Ahad ini menentang projek Tambakan Pulau Pinang Selatan (PSR) dengan harapan dapat mencapai kompromi mengenai perkara itu dengan kerajaan negeri.

Ketua Ummah Pulau Pinang Mohd Akhir Che Mat berkata tujuan perhimpunan itu adalah untuk mempertahankan hak kira-kira 5,000 nelayan yang mendakwa kehidupan mereka akan terjejas oleh projek PSR.

PSR adalah inisiatif kerajaan negeri untuk membiayai RM46 bilion Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) melalui penambakan tiga pulau yang meliputi 4,000 ekar tanah sekitar Permatang Damar Laut.

Akhir berkata kumpulan itu menyedari bahawa projek itu telah mendapat persetujuan, tetapi mereka tetap berharap dapat mengubah minda pihak berkuasa.

"Kami tidak menentang pembangunan, tetapi kami mahu PTMP dikaji semula dan projek penambakan itu akan dibatalkan sama sekali.

"Kami mahukan PTMP dikaji semula supaya projek-projek itu menggerakkan manusia, bukan kereta" katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau menambah bahawa kompromi sepatutnya dicapai dalam pertemuan baru-baru ini antara presiden PKR, Anwar Ibrahim dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow.

"Kami tahu ia telah diluluskan, tetapi kami rasa ada ruang untuk mengkaji semula projek itu. Itulah sebabnya Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menghantar Anwar untuk bercakap dengan nelayan, "katanya.

Semasa mesyuarat yang berlangsung bulan lalu, Anwar dan Chow telah menerima taklimat mengenai projek PSR. Chow kemudian berkata kerajaan akan mempertimbangkan untuk mengurangkan projek penambakan jika Putrajaya bersetuju untuk membiayai Lebuhraya LRT dan Pan Island Link 1.

Akhir berkata beliau menjangkakan lebih 5,000 orang termasuk pemimpin pembangkang dari UMNO dan PAS akan hadir protes itu, yang akan diadakan di padang Permatang Damar Laut.

"Kami mendapat sambutan yang baik dari pihak polis dan kami berharap untuk mendapatkan permit daripada mereka tidak lama lagi," katanya.

"Kami akan terus berjuang sehingga pilihan raya akan datang jika perlu."
.
https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2019/09/03/muslim-groups-to-rally-against-ptmp-reclamation-project/
RAKYAT BANTAH PROJEK TAMBAKAN & PENGANGKUTAN P.PINANG RAKYAT BANTAH PROJEK TAMBAKAN & PENGANGKUTAN P.PINANG Reviewed by admin on 5:13 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list