Home Top Ad

InfoRakyatKini

MAJORITI RAKYAT BANTAH PROJEK TAMBAK PSR P.PINANG

himpunan aman berjaya mencapai matlamat, khususnya dalam usaha membangkitkan kesedaran awam terhadap impak projek mega terbabit kepada alam sekitar dan ekosistem


.

Batalkan projek tambak laut selatan Pulau Pinang



GEORGETOWN: Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) Pulau Pinang akan mengemukakan cadangan kepada kerajaan negeri supaya membatalkan projek tambakan laut di selatan Pulau Pinang (PSR).

Cadangan itu akan dibentangkan apabila berjumpa Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani, Pembangunan Luar Bandar, dan Kesihatan, Dr Afif Bahardin, dan disusuli Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman dan Ketua Menteri, Chow Kon Yeow.

Pengerusinya, Mohd Akhir Che Mat, berkata pihaknya akan membentangkan tujuh cadangan untuk menangani isu berkaitan Pelan Induk Pengangkutan (PIP) dan bantahan terhadap projek tambakan laut.

“Bagaimanapun, jika perbincangan tidak berjalan lancar, kami akan bawa perkara ini ke peringkat Parlimen, selain menyerahkan petisyen kepada Perdana Menteri (Tun Dr Mahathir Mohamad) untuk perhatian beliau,” katanya.

Terdahulu, beliau menyertai hampir 5,000 peserta himpunan aman Selamatkan Pulau Pinang - Penang Tolak Tambak anjuran UMMAH Pulau Pinang di Permatang Damar Laut, di sini hari ini.

Himpunan itu turut disertai lebih 40 pertubuhan bukan kerajaan (NGO), nelayan, dan pemimpin parti politik.

Mohd Akhir menyifatkan himpunan aman itu berjaya mencapai matlamat, khususnya dalam usaha membangkitkan kesedaran awam terhadap impak projek mega terbabit kepada alam sekitar dan ekosistem.

“Ini membuktikan projek PSR sebenarnya mendapat bantahan majoriti penduduk, dan saya berharap suara kita tidak diketepikan kerajaan negeri dan Persekutuan,” katanya.
.
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/09/604888/batalkan-projek-tambak-laut-selatan-pulau-pinang
MAJORITI RAKYAT BANTAH PROJEK TAMBAK PSR P.PINANG MAJORITI RAKYAT BANTAH PROJEK TAMBAK PSR P.PINANG Reviewed by admin on 7:45 AM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list