Home Top Ad

InfoRakyatKini

PAKATAN HARAPAN LANCAR KEMPEN BOIKOT PERNIAGAAN CINA



Ringkas cerita, kempen yang pada mulanya tidak wujud bertukar menjadi satu kempen yang berjaya oleh kerana Mahathir, Kit Siang, Guan Eng, Anwar dan Saifuddin. Merekalah yang telah mengumumkan kempen itu dan ini telah menyebabkan ianya menjadi popular.

PAKATAN HARAPAN LANCAR KEMPEN BOIKOT PERNIAGAAN CINA


Yang sebenarnya, tidak ada pun kempen boikot barangan/perniagaan orang kafir atau orang Cina. Kempen itu tidak pernah wujud. Kempen itu adalah rekaan Tun Dr Mahathir Mohamad. Tetapi, apa yang pasti adalah Mahathir yang telah melancarkan apa yang dipanggil ‘Buy Muslim First Campaign’.

Pada 30 Ogos, Mahathir telah mengumumkan bahawa wujudnya satu kempen memboikot produk orang Cina. Keesokkan harinya, di dalam ucapan Merdeka beliau, Lim Kit Siang juga telah menyebut tentang kempen boikot produk orang Cina.

Selepas itu, isu kempen memboikot ini menjadi kecoh.

Mahathir yang lancar kempen boikot perniagaan Cina

Sebenarnya, tidak ada seorang pun yang tahu berkaitan kempen ini. Tetapi, selepas pengumuman Mahathir dan Kit Siang, isu ini telah menjadi besar dan juga hangat dan telah bertukar menjadi satu isu nasional.

Lim Guan Eng pula menyambung kenyataan Mahathir dan Kit Siang dan meminta Umno dan PAS menghentikan kempen ini. Gambaran yang cuba diberi oleh Guan Eng adalah Umno dan PAS yang di belakang kempen boikot barangan/perniagaan orang kafir atau orang Cina ini.

https://www.malaysia-today.net/2019/09/03/pakatan-harapan-lancar-kempen-boikot-perniagaan-cina/

PAKATAN HARAPAN LANCAR KEMPEN BOIKOT PERNIAGAAN CINA PAKATAN HARAPAN LANCAR KEMPEN BOIKOT PERNIAGAAN CINA Reviewed by admin on 5:43 PM Rating: 5

No comments

Random Posts

3/random/post-list